De belasting op biologische producten verlagen naar 0% is een goede zet. Daarbij is de biologische markt, maar ook de consument en de maatschappelijke gezondheid gediend. Dat zei Michaël Wilde, de kersverse directeur van Bionext, op de Biobeurs.
Wilde wil als directeur van Bionext zorgen dat de biologische sector meer naar buiten treedt. "De biologische sector is soms een clubje dat teveel intern gericht is. Ik wil het verhaal meer naar buiten brengen, zodat we de biologische waarde ook beter bij de consument kunnen verzilveren." In het samenwerken met bijvoorbeeld natuurorganisaties ziet Wilde veel kansen. "Het is veel beter als de Vogelbescherming en dergelijke organisaties vertellen waarom bio belangrijk is, dan dat wij dat zelf moeten doen."
Consument moet betalen
Wilde noemt het zeer belangrijk dat de consument biologisch herkent en er voor wil betalen. "Als de consument niet betaalt, kun je wel plannen maken, maar levert dat alsnog niks op. Ons Europees biologische keurmerk kan er in resuluteren dat de waarde van de extra inspanningen kan worden verzilverd. De consument is buiten de winkel vaak wel heel idealistisch, maar in de winkel worden er andere keuzes gemaakt."
Volgens Wilde is het dan ook belangrijk dat de consument wordt uitgedaagd om biologisch te kopen. "Als alleen de boeren omschakelen, wordt de onbalans tussen vraag en aanbod te groot. Daarom moet ook de markt worden geprikkeld. De BTW op biologische producten verlagen naar 0% is uit dat oogpunt een slimme zet. Niet alleen voor de markt, maar ook voor de maatschappelijke gezondheid."
Denken vanuit toegevoegde waarde
Wilde licht toe. "Recent is de belasting op groente en fruit verhoogd, terwijl wordt beweerd dat gezond voedsel wordt gepromoot. Dat klopt natuurlijk niet. Door gezond voedsel minder te belasten, kan je de gezondheid proactief bevorderen. Aan de andere kant mag er meer belasting komen op bijvoorbeeld kunstmest. Dat is milieubelastend en brengt veel kosten voor de maatschappij met zich mee."
Volgens Wilde moet in de discussie minder de kosten centraal staan en meer de toegevoegde waarde. "Een consument kiest niet alleen voor biologisch vanwege het afwezig zijn van chemische beschermingsmiddelen, maar juist ook vanwege de ecosysteemdiensten die biologisch levert."
Niet de enige kerk
De landbouw bevindt zich volgens hem op een kantelpunt. "Je ziet dat in de Green Deal de biologische landbouw concreet wordt genoemd als 1 van de 5 punten in de farm-to-fork strategy. Dat is natuurlijk een signaal dat biologisch steeds belangrijker wordt. We verwachten dat in 2030 ongeveer 30% van het areaal en de consumptie biologisch is. Daarbij blijft het natuurlijk wel zo dat onze kerk niet de enige kerk is. Andere duurzame initiatieven zijn ook goed."
Is hij dan niet bang dat biologisch zich niet meer kan onderscheiden van andere duurzame initiatieven? "Biologisch is in de Europese wetgeving verankerd. Daarin kun je niet gemakkelijk veranderingen aanbrengen. Daarom hebben we ook het Eko-keurmerk. Dat is voor de boeren die verdere ontwikkelingen maken binnen biologisch. Het is een soort ‘biologisch plus’ keurmerk."
Planeet in de fik
De ook op de beurs zichtbare professionaliseringsslag van de biologische sector is volgens Wilde wenselijk. "We worden wat volwassener en dat moet ook, want de planeet staat in de fik. Biologische landbouw kan heel belangrijk zijn om dat te verbeteren. Ik knok als een gek voor m’n dochters, zodat zij ook nog een leefbare wereld overhouden."
Op de vraag hoe duurzaam biologisch is als er veel wordt geëxporteerd, is Wilde duidelijk: "Je kunt altijd beter biologisch exporteren dan niet biologisch. Daarmee is er namelijk alsnog geen kunstmest en pesticide gebruikt. Daarbij komt dat het transport vaak per boot is en dat een relatief lage milieubelasting heeft. Want het is natuurlijk belachelijk dat wij als Nederland tweede exporteur ter wereld zijn."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/artikel/10885479/belasting-op-biologisch-afschaffen-een-goede-zet]‘Belasting op biologisch afschaffen een goede zet'[/url]