Het aangescherpte duurzaamheidskeurmerk PlanetProof, dat Milieukeur opvolgt, zal hét keurmerk voor aardappelen, groenten en fruit moeten worden. Het areaal dat geteeld wordt onder dit keurmerk zal dan ook sterk toenemen, zo is de verwachting van SMK (de beheerder van PlanetProof).
Tot eind 2017 werd ruim 9.000 hectare volgens het keurmerk PlanetProof geteeld en waren er ongeveer 300 gecertificeerde bedrijven. Nederlandse retailers, met uitzondering van Albert Heijn, zullen de nieuwe standaard opnemen in hun beleid. "De vraag vanuit de retail en diverse groothandels naar producten die PlanetProof gecertificeerd zijn, is groot", zo stelt Wim Uljee, communicatiemanager bij SMK.
Het PlanetProof-systeem bestaat uit een groot aantal eisen en werkt met een bonus-malussysteem. Bepaalde gewasbeschermingsmiddelen zijn niet toegestaan, terwijl het gebruik van anderen ontmoedigd wordt met maluspunten. Die maluspunten kunnen echter wel gecompenseerd worden.
Compensatiesysteem
Er ontstaat dan ook snel kritiek op het PlanetProof-systeem; dit wanneer je alleen maar bonuspunten binnen sprokkelt en dus veel meer kan spuiten. Stefanie de Kool, projectmanager bij PlanetProof, stelt echter dat dit niet zo is. "Je hebt eisen waar je als teler aan moet voldoen. Bepaalde middelen mag je dus helemaal niet gebruiken. Je bent als teler daarnaast verplicht om biologische middelen te gebruiken wanneer dit mogelijk is."
Het betekent dat het niet mogelijk is om het spuiten van middelen te compenseren met zonnepanelen op je dak. "Het gebruik van deze middelen kan gecompenseerd worden met bonusmaatregelen die te maken hebben met geïntegreerde gewasbescherming", zo stelt De Kool. Voorbeelden van bonusmaatregelen zijn het bevorderen van de bodemvruchtbaarheid, het voorkomen van de emissie van gewasbeschermingsmiddelen, het bieden van schuilgelegenheid aan natuurlijke vijanden en het op het juiste moment spuiten.
Vermoeid van alle eisen
Op de vraag of boeren staan te springen om het nieuwe keurmerk, antwoordt Uljee dat hij merkt dat boeren kritisch worden van de eisen die door de maatschappij worden gesteld. Toch ziet hij ook dat boeren kansen zien in het nieuwe systeem; bijvoorbeeld de meerprijs voor het product en langetermijnafspraken die zekerheid geven. Ook zijn de certificeringskosten niet altijd voor de rekening van de teler, telersorganisaties nemen soms de kosten op zich.
Is het bonus-malussysteem niet ingewikkeld? De Kool stelt dat je als teler inderdaad wel wat moeite moet doen om alles te registreren. "Om voordeel te krijgen van het keurmerk moet de boer zich wel inspannen. Anderzijds is het ook een kwestie van goed voorbereiden. Daar kunnen adviseurs bij helpen en ook hebben we een digitale checklist waarmee het berekenen van de punten gemakkelijker wordt. Telers wennen in de praktijk ook gauw aan het systeem", aldus De Kool.
Controle
Er wordt door onafhankelijke partijen gecontroleerd op de normen die PlanetProof stelt. Zo wordt er aan het begin en aan het einde van de teelt een controle gedaan. Tussendoor worden ook bladmonsters genomen om te controleren of er voldaan wordt aan de eisen die zijn gesteld.
Het keurmerk wordt vooral gevraagd door de Nederlandse retail. Een groot deel van de Nederlandse producten wordt echter geteeld voor export. Het streven van PlanetProof is dan ook om het keurmerk internationaal te maken. Dat zorgt ook voor de Engelse naamgeving. SMK heeft zelf niet de middelen voor promotie in het buitenland; dat wordt daarom vormgegeven in samenwerking met GroentenFruit Huis en de daarbij aangesloten handelsbedrijven.
Meerwaarde
Of telers een meerwaarde krijgen wanneer ze produceren voor het buitenland is nog onduidelijk. Wel tekent Uljee hierbij aan dat niet alleen Greenpeace, maar ook diverse retailers internationaal actief zijn en dat deze partijen ook in het buitenland PlanetProof zouden kunnen uitrollen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10878970/planetproof-is-meer-dan-punten-sprokkelen][/url]