Consumenten geven meer uit aan biologische producten. In 2016 zijn de uitgaven gestegen naar €1,4 miljard, een stijging van 10% ten opzichte van 2015. De omzet is verdrievoudigd in vergelijking tot 10 jaar geleden. Dat blijkt uit het Trendrapport 'Ontwikkeling biologische landbouw en voeding Nederland' van Bionext.
De supermarkten hadden het grootste aandeel in deze stijging. De biologische omzet steeg daar met 12,2% tot €735 miljoen. De grootste stijging is zichtbaar bij de foodservicekanalen. Die sector liet een stijging zien van 14% tot €187 miljoen. Het marktaandeel van die laatste groep ligt echter nog steeds lager dan bij de supermarkten, 1% tegenover 3,3%.
De totale omzet van biologische producten is gestegen van €460 miljoen in 2006 naar €1.400 miljoen in 2016.
Wie levert grootste aandeel?
De kruidenierswaren (sappen, dranken, ontbijtproducten, et cetera) laten de grootste stijging zien, namelijk 17,9%. De belangrijkste reden daarvoor is het betere aanbod van houdbare producten. In de beginjaren lag de focus vooral op versproducten.
Echter, het product met het hoogste aandeel is het biologische ei (14,1%). Biologische AGF (Aardappelen, Groente, Fruit) en zuivel hebben een aandeel van 4,1%.
Omschakelende bedrijven
Ook de omschakelende bedrijven zijn van belang voor deze cijfers. In 2016 is het biologische areaal weer in de lift gekomen. Dat areaal nam met 3% toe tot 58.442 hectare. Daarnaast is ook het aantal bedrijven, dat omschakelt, toegenomen naar 245 bedrijven. Meer dan de helft van die omschakelende bedrijven is melkveehouder.
Verwachting is positief
De verwachting is dat de biologische sector de komende jaren zal blijven toenemen. Het gaat dan om percentages tussen de 5% en 10%. Dat komt door de toegenomen vraag, maar ook door het actieve beleid vanuit overheden om de biologische landbouw te ondersteunen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.