Joost Noyens, voormalig directeur van Voergroep Zuid, is een oude rot in het vak met een ambitieus concept in de voerindustrie. Met zijn digitale mengvoerbedrijf NewFeed wil hij de varkenshouders en rundveehouders bedienen die streven naar optimalisatie, rendement en onafhankelijkheid.
Wat is NewFeed voor bedrijf?
''Wij zijn een digitaal mengvoerbedrijf die alle facetten optimaliseert. Van inkoop, productie, logistiek, administratie, verkoop tot advies. Een soort cafetariamodel, waarbij veehouders hun wensenpakket zelf kunnen samenstellen, zonder dat daar dienstverlening aan gekoppeld is. Het hele proces is digitaal, al ben ik wel gewoon bereikbaar. Je zou ons kunnen omschrijven als een moderne loonwerker, die werkt met onderaannemers. In eerste instantie richten wij ons op de varkens- en rundveesector. In een later stadium wellicht ook op de pluimveesector. Momenteel is ons voer alleen nog verkrijgbaar via MijnVoer.nl, maar ook andere afzetkanalen worden bekeken. De basis voor alle afzetkanalen is het gebruik van internettoepassingen.''
Van waar dit idee?
''Vanuit mijn verleden in de mengvoerindustrie heb ik de markt zien evalueren en ontwikkelen. Ik ben, toen ik 21 was, begonnen bij Coöperatie Isidorus in Weert. In de afgelopen 34 jaar heb ik alle mengvoerdisciplines doorlopen en daar de nodige ervaring opgedaan. Sinds enkele jaren is er een trend waarbij veehouders steeds meer streven naar een op maat gemaakte voersamenstelling, met beperkte dienstverlening in plaats van een compleet voerpakket. Er ontstaat rationaliteit in leverancierskeuze. Op die groep ondernemers richt NewFeed zich. Ongeveer 5 jaar geleden waren er bijvoorbeeld bijna geen onafhankelijke nutritionisten. Nu zijn die er wel. Ik sluit niet uit dat bedrijfsbegeleiders ook vaker voor zichzelf beginnen.''
Wat is het voordeel van de veehouder en voor voerleveranciers?
''Bij ons heeft de ondernemer de regie over zijn mengvoerkosten. Het model van NewFeed is zonder overtollige diensten en bijhorende kosten. Onze klanten kiezen zelf hun adviseurs en dienstverleners. Een groot aantal ondernemers kan prima terecht bij de traditionele mengvoerindustrie, zo’n 80% van de markt. De andere 20% zijn ondernemers die op zoek zijn naar een eigen invulling."
"Qua voervolume liggen de verhoudingen overigens dichterbij elkaar. De doelstelling is om ondernemers ook de mogelijkheid te bieden om schommelende voerkosten op te vangen en risico’s af te dekken. Dit past ook bij het klantsegment waar wij ons op richten. Mengvoerfabrikanten kunnen NewFeed gebruiken om hun afzet te vergroten, zonder grote investeringen in hun verkoopapparaat, waardoor ze via deze weg een lagere kostprijs creëren en een beter rendement halen.''
Advies is minstens zo belangrijk als het brokje zelf. Hoe denkt u dit te ondervangen?
''In ons model worden voer- en advieskosten van elkaar losgekoppeld. De kostenopbouw van de factuur is daarbij transparanter. Een ondernemer kan zelf bepalen of er een nutritionist of adviseur van bijvoorbeeld €75 of €200 per uur wordt ingeschakeld. Beiden kunnen zowel duur als goedkoop zijn. Dat ligt uiteindelijk aan het resultaat. NewFeed gelooft in onafhankelijke nutritionisten en adviseurs. Hun kenniskring is groter en vaak zijn zij ook internationaal actief.''
Waar staat uw bedrijf over 5 jaar?
''Onze website heeft een Europese domeinnaam, dus wellicht dat het model dan ook in België en Duitsland is uitgerold. In elk geval hoop ik dat NewFeed dan een toonaangevend bedrijf is, met circa 2% marktaandeel in Nederland. Ikzelf heb de ambitie om nog minimaal 10 jaar door te gaan, dus ook dan wil ik nog voorruit. Uiteindelijk streef ik naar een toekomstbestendig bedrijf, met een mooie klantenkring waar voervolume onder zit.''
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl//artikel/10875802/de-voerfactuur-kan-veel-transparanter][/url]