Vanwege capaciteitsgebrek op containerschepen kost het exporteurs grote moeite om hun goederen naar het Midden-Oosten en Azië te verschepen. Ook agribusinessbedrijven hebben daar last van.
Door de capaciteitsproblemen zijn de wachttijden voor een plek voor containers soms tot enige weken opgelopen. Tegen het Financieel Dagblad spreken Nederlandse ondernemers over verlies van orders, doordat klanten niet zo lang willen wachten. Zowel Deens, Duitse als Belgische rederijen en expediteurs bevestigen de krapte. Tegelijkertijd zouden de vervoersprijzen naar Azië flink zijn gestegen.
Oorzaken van de problemen worden neergelegd bij de grote vraag naar containertransport van Europa naar Azië en bij de nieuwe allianties tussen rederijen en daarmee gewijzigde vaarschema’s. Verder is er nog druk van het faillissement van de Koreaanse rederij Hanjin in 2016 waardoor niet alleen de capaciteit is verminderd, maar bedrijven ook kritischer kijken naar welke rederij ze inschakelen. Niemand wil immers het risico lopen dat zijn lading niet aankomt.
De fritesindustrie die met diepvriescontainers veel op het Midden-Oosten en Azië vaart, komt hierdoor ook in de knel. Zo merkt het Belgisch-Nederlandse Agristo dat de capaciteitsproblemen meer en meer een rol gaan spelen. ‘Voor bepaalde bestemmingen moeten we soms extra kosten betalen om toch te kunnen verschepen en voorrang te krijgen’, laat exportmanager Jon Heylen weten.
Volgens de exportmanager geldt er voor bepaalde bestemmingen een vertraging van 4 tot 5 weken, maar hij voegt eraan toe dat er ook bestemmingen zijn waar niets aan de hand is. ‘De meeste problemen ondervinden wij in Japan. Voor Zuid-Oost Azië loopt het ook niet vlekkeloos; daar is sprake van een week tot twee weken uitstel.’ Heylen verwacht dat de kwestie zich de komende maanden oplost.
Voor de varkenssector hangt er veel af van export. Azië is verreweg de belangrijkste exportregio van de Europese varkenssector. De Europese varkensprijzen zijn in 2016 opgeklommen uit een diep prijsdal en dat is vooral aan de Chinese vraag te danken. Om het fundament, wat dankzij export in Azië, onder de Europese varkensprijzen ligt, niet aan het zwalken te brengen, mag logistiek de afzet eigenlijk niet in de steek laten.
Nancy Arschman, hoofd communicatie Vion Food, laat weten dat de export van Vion richting Azië prima verloopt en dat er geen sprake is van logistieke hinder of vertraging. ‘Wij spreiden onze logistiek sowieso over meerdere rederijen, waarmee we proberen minder kwetsbaar te zijn bij oponthoud’, aldus de zegsvrouw van Vion.
Verder laat Arschman weten dat Vion wekelijks op Azië levert en daarmee heeft de slachterij waarschijnlijk een voordeel. ‘Wellicht hebben daarmee een streepje voordeel ten opzichte van exporteurs die incidenteel op Azië leveren.’
Ook andere slachterijen laten weten dat de afzet van varkensvlees naar Azië geen logistieke vertraging oploopt. Mochten vleesexporteurs overigens alsnog geconfronteerd worden vertraging op de vaarroutes naar Azië, dan zijn er nog alternatieven. Eind vorig jaar is geëxperimenteerd om Europees varkensvlees met transport over spoor in China te krijgen. Ondanks dat de infrastructuur waarschijnlijk nog niet klaar is om grote volumes te transporteren, is een ‘Europa-China lijn’ per trein in potentie zeker kansrijk. De conclusie van het experiment was dat transport over land zowel voedselrisico’s als tijd kan reduceren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10873670/Capaciteitsproblemen-Azië-vertragen-fritesexport]Capaciteitsproblemen Azië vertragen fritesexport[/url]