Vooral biologische groenten en fruit gaan in Duitsland als broodjes over de toonbank, al vallen biologisch vlees en zuivel ook in de smaak bij één op de drie Duitse consumenten. De biologische consument valt te omschrijven als het stereotype: vrouw, jonger dan 45 jaar met een hoger inkomen.Dit blijkt allemaal uit een Duits bevolkingsonderzoek, waarbij duizend consumenten zijn ondervraagd.
Iedere zevende ondervraagde koopt meer biologische dan gangbare levensmiddelen. De meerderheid koopt weleens biologische groenten en fruit, terwijl bij zuivel en vlees één op de drie consumenten weleens biologisch georiënteerd is. Vooral vrouwen tussen de 18 - 24 en 35 – 44 hebben een voorkeur voor biologisch. 65 plussers hebben juist weinig interesse. Biologische consumenten verwachten minder schadelijke stoffen in de producten aan te treffen en voor dierlijke producten een hogere standaard voor welzijn.
Eén van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek is dat het biologische segment zich begint te ontwikkelen in een massamarkt, gezien de volumes die verhandeld worden. Dit betekent dat fabrikanten, distributeurs en supermarkten met uitsluitend een gangbaar assortiment een serieus risico lopen om marktaandeel te verliezen.
De reden dat consumenten juist bewust uit het gangbare circuit consumeren, is vooral een prijskwestie. Ook heeft het gangbare schap meer keuzes tussen een productgroep. De bereidheid om een meerprijs te betalen voor biologisch melk ligt overigens hoger dan bij biologische vleesproducten, waarschijnlijk omdat de procentuele toeslag een behoorlijk hefboomeffect heeft op de basisprijs. De stap van 56 cent voor gangbare melk tot 1.20 euro voor een liter biologische melk is meer behapbaar dan een verschil van 3 euro en 8 euro tussen respectievelijk gangbaar en biologisch pluimveevlees á 250 gram. De supermarkt is in Duitsland nog altijd de populairste plek om biologische producten in te slaan.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.