Geen land ter wereld neemt zoveel Nederlandse uien af als Senegal. Het is een begrip en ook onze ambassadeur heeft de Hollandse ui hoog op zijn agenda staan. Daarbij zetten steeds meer Nederlandse ondernemers zelf voet aan wal in het land.
Senegalezen eten gemiddeld tussen de 25 en 30 kilo uien per persoon per jaar. De ui is diepgeworteld in de cultuur en in de nationale keuken. Niet zo gek dus dat in 2017 ruim 167.000 ton Nederlandse uien hun weg naar deze oude Franse kolonie vond.
Deze megaexport kent ook een keerzijde. De overheid stelde in 2017 voor het eerst een quotum in, omdat het land werd overvoerd met uien. Ook voor het huidige seizoen is een quotum ingesteld. Met het uitblijven van Rusland, is Senegal de exportmotor. Mauritanië en Ivoorkust spelen een steeds grotere rol. Toch blijft Senegal de onbetwiste nummer 1.
Opgegroeid tussen boer en tuinder
Theo Peters is de ambassadeur voor Nederland. De ambassade richt zich niet alleen op Senegal, maar ook op Guinee, Guinee-Bissau, Mauritanië, Gambia en Kaapverdië. Mede vanwege de economische groei is Senegal echter wel het land waar de ambassade het meest actief is.
Peters groeide op in Limburg, tussen de boeren en tuinders. Tijdens zijn carrière op het ministerie van Buitenlandse Zaken bekleedde hij diverse posities. "Ter voorbereiding op een eerdere functie heb ik stage gelopen bij bedrijven die indirect met de landbouw te maken hebben", legt hij uit. "Hier heb ik geleerd wat Nederland op agrarisch vlak te bieden heeft. Dat is indrukwekkend."
Vreedzaam en stabiel
"De Nederlandse ui is een belangrijk product in dit land", schetst Peters. "Voordat ik hierheen vertrok, ben ik op bezoek geweest bij Beemsterboer. Mijn echtgenote en kinderen zijn meegegaan naar Senegal. Veiligheid en de aanwezigheid van goed onderwijs, waren daarom van groot belang. Dakar is daarvoor een prima plek."
"Voor bedrijven is Senegal ook interessant. Het is stabiel en veilig. Sinds de jaren '60 zijn er altijd vreedzame verkiezingen geweest. Dat heeft zijn (positieve) weerslag op het economische klimaat. De vakbonden worden behoorlijk vrij gelaten, net als de pers. Er zijn daarnaast grote landbouw- en tuinbouwgebieden, al liggen kennis en productie uiteraard niet op hetzelfde niveau als in Nederland."
- Theo Peters
Senegal als productieland
Peters ziet bedrijven zich op diverse vlakken ontwikkelen. Het land wordt niet alleen gezien als exportbestemming, maar ook als uitvalsbasis. "Steeds meer bedrijven vestigen zich hier. Een voorbeeld is het van oorsprong Nederlandse Van Oers Senegal, die hier sperziebonen, lente-uien, suikermaïs en meloenen verbouwen." Beemsterboer is recent met een bedrijf gestart om uien te telen voor de lokale markt, en er zijn meer van dergelijke initiatieven gaande.
"Ook de keuze voor Senegal als productiebasis is goed te verklaren. Na 8 tot 9 dagen transport ligt het product in de Nederlandse supermarkten. Het is belangrijk de markt goed te verkennen en de Franse taal machtig te zijn. Hier ligt een belangrijke rol voor de ambassade; wij begeleiden bedrijven en projecten. Zo hebben we goede banden met de overheid en dat helpt om deuren te openen die anders gesloten blijven. Begrijp me goed; stelt de overheid een quotum in, dan wordt niet om onze mening gevraagd."
Zelfvoorzienend
Parallel hieraan lopen de ambities van het land. Een voorbeeld daarvan is zelfvoorzienend worden in rijst en uien. "Er wordt jaarlijks zo’n 350.000 ton verbouwd", weet Peters. "Echter, 50% gaat verloren in de bewaring en bij het transport." Hier liggen voor Nederlandse bedrijven mogelijkheden, zoals bij het leveren van zaaizaad, gewasbeschermingsmiddelen, meststoffen en techniek."
De lokale productie zorgt in toenemende mate voor bescherming van de markt. Om een goede prijs te garanderen, worden in bepaalde periodes geen Nederlandse uien toegelaten. "We merken dat bedrijven nauwgezet op de hoogte willen blijven van de ontwikkelingen. Als ambassade hebben we een informerende rol en proberen we te helpen", vertelt Peters.
"Dit land kent ook veel bureaucratie en de regelgeving is niet altijd even voorspelbaar. De Senegalezen zien dat het anders moet, maar die verandering vindt langzaam plaats. Het ondernemersklimaat verbetert wel snel en daar hoort een goede infrastructuur bij. Daarom wordt er enorm geïnvesteerd in de haven van Dakar. Nederland helpt Senegal bij de ontwikkeling van de maritieme sector en staat tevens de private sector bij.”
Bouwen aan havens
Peters beaamt dat de plannen van Senegal erg ambitieus zijn. "Voorlopig zijn er voldoende kansen voor Nederlandse ondernemers. De groei in de uienproductie komt door het voorkomen van verliezen, waarvoor het kennisniveau verbeterd moet worden. Voor de lange termijn liggen de kansen daarom bij het exporteren van kennis."
Daarnaast is de verbinding Mali (middels een spoorlijn) belangrijk om te kunnen exporteren. Ook wordt er fors geïnvesteerd in de havens. "Ook in Ziguinchor wordt aan de haven gewerkt. De rust in het landbouwgebied werd lange tijd verstoord door rebellen. Nu is het rustiger, waardoor het gebied zich goed ontwikkelt. Het belang van de landbouw neemt voorzichtig toe."
Peters maakt de bovenstaande veranderingen in het land niet meer mee. Zijn termijn zit er in 2019 op en dan vertrekt hij met zijn familie naar een ander land.
Ontvang het magazine in uw brievenbus
Dit ingekorte artikel is een onderdeel uit de uienanalyse van 2018. De abonnees van Akkerbouw Pro en Uienmarkt hebben deze recent ontvangen. Wil jij dit magazine ook ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.
Met een abonnement krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je ook toegang tot het Nationaal Economisch Landbouwcongres en andere seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.