In een land waar zo veel uien worden geteeld, is het bijzonder dat de consumptie relatief laag is. Gemiddeld eet een Nederlander 4,5 kilo uien per persoon per jaar. De consumptie ligt in andere Europese landen beduidend hoger. Er is dus een groot potentieel voor extra afzet en dat alles in eigen land.
Auteur: Cees Leijten
Naar schatting worden er in de Nederlandse supermarkten elke week ruim 1.000 ton onbewerkte uien verkocht. De gele ui wordt nog altijd het meest gebruikt, ongeveer tweederde van alle verkochte uien is een gele ui. De rode ui is daarna de meest gegeten ui en groeit fors in afzet, consumenten waarderen de frisse smaak. Minder bekende soorten zijn de zoete, witte en roze ui. Iedere ui heeft zijn eigen smaakeigenschappen.
Gezonde keuze
De ui is niet alleen de smaakmaker in een gerecht, het is ook een hele gezonde groente. Zo bevat een ui weinig calorieën, maar veel vitamines en antioxidanten. Vanuit het Voedingscentrum wordt geadviseerd om minimaal 250 gram groente per dag te eten. Dit is voor velen geen gemakkelijke opgave, maar door een ui toe te voegen aan je gerecht is deze doelstelling makkelijk te bereiken.
De maaltijdpakketten, die sinds enkele jaren te koop zijn in de Nederlandse supermarkten, maken het voor de consument simpel om gezond te koken. Alle ingrediënten voor een heerlijk recept zijn aanwezig. Consumenten worden geïnspireerd om zelf maaltijden klaar te maken met verse groentes en kruiden. In het merendeel van deze pakketten is ook een ui toegevoegd. Dit zorgt niet alleen voor een hogere consumptie van uien, maar het zorgt er ook voor dat consumenten sneller een ui toevoegen aan hun eigen creaties.
Kortingen en acties
Bij de supermarkten is deze trend niet onopgemerkt gebleven. Om consumptie te stimuleren is er een grotere focus op deze productgroep. Zo zijn er bijvoorbeeld vaker kortingsacties en wordt er meer over de ui gecommuniceerd. Daarnaast krijgen uien ook een prominentere plek in de winkel. Dit alles zal ertoe moeten leiden dat de Nederlander uiteindelijk meer uien zal eten.
Cees Leijten is inkoper bij Bakker Barendrecht. Het bedrijf is een van de grootste groente- en fruitbedrijven van Nederland en levert onder meer aan Albert Heijn.
Dit artikel is onlangs verschenen in 'Uienmarkt De Analyse 2017'. Klik hier om het magazine alsnog te ontvangen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op dit artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/uien/artikel/10876636/hoe-zorg-je-ervoor-dat-nederlanders-meer-uien-eten][/url]
Of smaak eraan geven. De gewone ui vind ik een waterzak. Een lekker scherp sjalotje geeft wel wat pit aan eten.
Wij eten iedere uien, in alle vormen: soep, voorgerecht, hoofd gerecht, gelukkig niet in dessert en bij de koffie, zowel s' morgens bij ontbijt, middag maal en avondmaal: weet dat uien " de dokter zijn van de Polen"
uw stoelgang en darmwerking werken perfect, kanker krijgt veel minder kans, enz enz: wij gebruiken met 4 personen zeker 150 kg jaar a 0.20 ct = 30 euro. één dokters bezoek kost al méér...
wel waait er hier meer wind!
Vertel alle Nederlanders dat ze lekker kunnen slapen als hun neus verstopt zit als ze een in stukjes gesneden ui naast hun bed leggen
Er zijn op dit moment vast 1000000 Nederlanders verkouden dus dat kan elke dag mooi 1000000 uien opruimen
Het werkt hardstikke goed ik doe het zelf ook altijd