Bij Australië denk je misschien aan enorme oppervlaktes, schapen, graan en lage hectare-opbrengsten. Deels waar, maar toch ziet de Australische groente-industrie kansen weggelegd voor de export van gewassen. Met name wortelen, uien en aardappelen. Belangenbehartigers gaan proberen de export fors op te schroeven.
De gezamenlijke groente-industrie van Australië heeft als doel gesteld de export met 40 procent te laten groeien in vier jaar tijd. Het is één van de doelen die Horticulture Innovation Australia en AusVeg in hun nieuwe export strategie noemen voor het land. Vooral voor wortelen – de meest geëxporteerde Australische groente – maar ook uien en aardappelen zien beide organisaties kansen.
De export van groentegewassen is goed voor slechts 5 procent van de totale Australische land- en tuinbouw export. Waarde: 227 miljoen Australische dollars in 2015-2016. Omgerekend zo’n 160 miljoen euro. Met dik 80 miljoen dollar zijn wortelen de grootste exportgroente, gevolgd door uien & sjalotten ($29 mil.) en ‘overige groentes’ ($28 mil.). Aardappelen staan op een vierde plek ($26 mil.).
Michael Rogers, algemeen directeur van Horticulture Innovation Australia (HIA) ziet in de eerste plaats veel potentie in landen die geen invoerprotocollen kennen, waaronder landen in het Midden-Oosten. ‘Er ligt vooral een kans voor de export van wortelen, maar ook andere producten maken een goede kans’, meent Rogers. 'We brengen nu in kaart waar Australische producten goed in de markt liggen en waar we kunnen concurreren.'
Begin vorig jaar klaagde de Australische groentesector nog over zware concurrentie op de wereldmarkt. In 2014-2015 nam de groenteteelt in het land met 15 procent af. Goed voor een terugval van 15.000 hectare. Dit is vooral het gevolg van goedkope import. Met name bij tomaten, pepers en paddenstoelen is dat het geval. Italië, de Verenigde Staten en China maken het de Australiërs moeilijk.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.