Frites mogen dan wel niet op het menu van de Olympische sporters in Parijs staan, de grondstof aardappelen zijn wel steeds vaker terug te vinden in het boodschappenmandje van de consument. Dat blijkt uit afzetcijfers in Frankrijk. Een wereldevenement als de Olympische Spelen kan hier aan bijdragen.
Tussen begin juni en begin juli werden 8% meer aardappelen verkocht in Frankrijk ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers die aardappelorganisatie CNIPT heeft gepubliceerd. Het prijsniveau van de aardappelen is in een jaar tijd met 5% toegenomen. Dat is bescheiden, maar ten opzichte van 2022 is het ruim een derde meer.
Meer via discounter
Niet zo gek dus dat Fransen meer aardappelen bij discounters hebben gekocht en minder in de supermarkt. Als het om volumes gaat, blijft de typisch Franse hypermarkt aan kop staan. In een maand tijd nam het verkochte volume met 6% toe. Dat geldt ook voor de supermarkten. Discounters zagen in diezelfde periode hun aardappelomzet met 17% toenemen.
In totaal werd 42.700 ton tafelaardappelen verkocht in Franse winkels. Over het gehele jaar ligt de verkoop nog wel een kleine 5% lager dan in de periode daarvoor. De meerjarige trend naar kleinere verpakkingen is in juni en juli iets veranderd. In discounters worden vooral grotere zakken van vijf kilo verkocht, terwijl tien kilo dan weer juist minder omzet prijsgeeft.
Recordprijs
Tafelaardappeltelers hebben het oude seizoen met een recordprijs afgesloten. De tafelaardappelprijs voor het ras Agata kwam op €1,30 per kilo uit. Dat is een kwart meer dan een jaar geleden en zelfs het dubbele van 2022. De markt heeft nu nog met een relatief klein aanbod te maken. De verwachting is dat de prijzen dalen wanneer meer aardappelen op de markt komen. Ook in Frankrijk kampen de gewassen met heet en droog weer, al is er lokaal ook wateroverlast door onweer en regenbuien. In korte tijd viel tot wel 100 millimeter.
Is er sprake van een 'Olympisch-effect' op de aardappelmarkt? Die claim is lastig hard te maken wanneer je de afzetcijfers rond dit sportevenement analyseert. Frites worden door de sporters zelf in ieder geval niet geconsumeerd in het Olympisch dorp, tot grote verontwaardiging van Franse fritesliefhebbers. Volgens de organisatie heeft dat niets te maken met het ongezonde karakter van dit product, maar meer met de brandveiligheid. Op grote schaal frituren is ongewenst in Parijs.
Meer frites en tafelaardappelen
Wie kijkt naar de importcijfers van bevroren aardappelproducten en verse aardappelen rond de Olympische Spelen, ziet inderdaad dat het volume meestal toeneemt. Dat was in onder andere Tokyo (2021) en Brazilië (2016) het geval. Tijdens de Spelen in Londen (2012) nam de import van frites niet toe, maar die van tafelaardappelen wel.
Die toename is natuurlijk niet zo gek. Volgens de organisatie zelf zijn ongeveer 150.000 medewerkers en vrijwilligers betrokken bij de Spelen in Parijs. Voorafgaand aan het evenement ging de organisatie uit van 15,3 miljoen bezoekers. Dat zijn flink wat extra monden in de Lichtstad om te voeden. Inmiddels wordt duidelijk dat dit aantal niet wordt gehaald, maar het kan de voedselomzet toch een behoorlijke boost geven.