Enkele grote voornamelijk Duitse retailketens, waaronder Aldi en Lidl, hebben zich in een gezamenlijke verklaring uitgesproken tegen een versoepeling van de Europese GMO wetgeving. Daarmee roert een nieuwe speler zich in de huidige discussie over onder meer CRISPR-Cas.
De winkelbedrijven stellen dat de huidige regels hun waarde hebben bewezen en de keuzevrijheid van de consument waarborgen. Voor producten die GMO (grond)stoffen bevatten, moet dit nu duidelijk op het etiket vermeld worden. Bij de voorgenomen wijzing in de regelgeving vallen gene editingtechnieken niet langer onder de GMO-wetgeving en hoeft dat dus ook niet als zodanig op het etiket te worden vermeld.
De winkels vrezen dat de nieuwe regels kunnen leiden tot niet geteste en niet als GMO geëtiketteerde producten in het schap. Onder de ondertekenaars van de verklaring behoren ook het Oostenrijkse Rewe en de biologische keten Natura.
Agrarische sector voor versoepeling
Onder meer boerenbelangenorganisaties, veredelaars en verschillende wetenschappers pleiten er juist voor om de huidige GMO-regels te versoepelen. Met het gebruik van nieuwe technieken kunnen nieuwe rassen gerichter en sneller worden ontwikkeld ten opzichte van de traditionele veredeling. De voorstanders wijzen er op dat met gene editing geen plant vreemde genen worden gebruikt en dat de resultaten ook via traditionele veredeling tot stand kunnen komen.
De Europese Commissie heeft zich eind april uitgesproken voor een herziening van de huidige zeer strenge regels op het gebied van GMO. Nieuwe gene editing veredelingstechnieken als CRISPR-Cas zijn door een uitspraak van het Europese Hof van Justitie uit 2018 verboden voor de Europese landbouw.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10892450/retailers-tegen-nieuwe-veredelingstechnieken]Retailers tegen nieuwe veredelingstechnieken[/url]