Suiker Unie gaat Cosun Beet Company heten. Deze nieuwe naam is donderdagmiddag onthuld door CEO Paul Mesters op het hoofdkantoor in Dinteloord. De rebranding hoort volgens het onderdeel van Cosun bij de nieuwe strategie en koers van de ruim 100 jaar oude suikerproducent.
Volgens Mesters past de naam bij de veranderingen die het suikerconcern de laatste jaren heeft ondergaan. Na het verdwijnen van de Europese suikerquotering opereert de Cosun Beet Company meer en meer op de Europese en wereldmarkt. "De nieuwe strategie en naam spelen in op veranderende consumentenbehoeften en nieuwe marktkansen."
Zo'n 30 tot 40% van onze omzet behaalt het bedrijf in het buitenland, vervolgt Mesters. "We hebben een fabriek in het Duitse Anklam, waar we naast suiker bijvoorbeeld bioethanol produceren die we naar Nederland halen voor in desinfectiegels. We zijn de grootste producent van groen gas in Nederland. En we proberen de suikerbiet maximaal te verwaarden", vertelt Mesters. "Dan is het tijd voor een internationale naam."
Geen afvalstromen
Cosun Beet Company wil zich naast het produceren van suiker meer gaan profileren als leverancier van voedingsoplossingen. Naast suiker haalt het bedrijf ook voeding, diervoeding, eiwit uit bietenblad, biobased oplossingen en groene energie uit onder meer de suikerbiet. Het bedrijf wil groeien in deze richting. "Nu nog bestaat 80 tot 90% van onze omzet uit de verkoop van suiker. Over een jaar of 30 moet dat 50% zijn", aldus Mesters.
De presentatie van de nieuwe naam en logo, die familie is van het nieuwe logo die moederbedrijf Cosun afgelopen winter heeft gepresenteerd, was door de gevolgen van het coronavirus een sobere aangelegenheid. Voor het aanpassen van de naam en logo op bijvoorbeeld de fabrieken, de vrachtwagens en andere uitingen trekt Cosun Beet Company. Mesters wilde desgevraagd niet exact aangeven hoeveel geld hiermee is gemoeid.
Zwarte cijfers
Mesters verwacht het lopende boekjaar, dat loopt tot en met 31 december, voor Cosun Beet Company winstgevend af te kunnen sluiten. De coronacrisis laat ook bij het suikerconcern haar sporen na, maar de CEO noemt de vraaguitval van ongeveer 10% acceptabel. Zeker met het oog op de uiterst penibele situatie waarin zusterbedrijf Aviko zich begeeft door het grotendeels wegvallen van de fritesmarkt.
Wel baart de situatie op dit moment in de bietenteelt 2020 hem zorgen. Op de percelen door heel het land zijn grote verschillen te zien in de stand van het gewas. "Vooral heel schrijnend voor telers nu voor het derde jaar de pech hebben dat zij kampen met droogte." Voor een concrete uitspraak over de hoogte van de bietenoogst, vindt Mesters het te vroeg. "Maar nu al is duidelijk dat dit helaas niet de beste oogst is die wij gaan binnenhalen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/artikel/10888101/nieuwe-naam-suiker-unie-cosun-beet-company]Nieuwe naam Suiker Unie: Cosun Beet Company[/url]
Gezien de buitengewoon hoge bietenprijsverwachtingen, is het zeker een goede zet miljoenen uit te geven aan een andere naam en logo. CEO 's gaan graag internationaal. Leden vooral niet raadplegen. Die denken toch te provinciaals. Opstomen in de vaart der volkeren. Iets wat op traditie lijkt moet toch zeker verdwijnen. Nu een echt originele naam
logo en naam zijn het belangrijkste van je bedrijf als je de markt op wil. en je product wil verkopen. vooral wereldwijd.
hoezo schreef:Zeker ook in "World on line" van onze Nina Brink getrapt??logo en naam zijn het belangrijkste van je bedrijf als je de markt op wil. en je product wil verkopen. vooral wereldwijd.
hans schreef:nee wel in McDonaldshoezo schreef:Zeker ook in "World on line" van onze Nina Brink getrapt??logo en naam zijn het belangrijkste van je bedrijf als je de markt op wil. en je product wil verkopen. vooral wereldwijd.
welk kind heeft dit logo ontworpen?
Het maakt in principe niet uit welke je verandering je hier meldt, het is verandering dus slecht. Nog conservatiever dan de kerk.
De aandeelhouders zijn er zelf bij hoor, dus niet zeuren. Zeker niet met het rendement van de afgelopen jaren.