Gewasbeschermingsmiddelengigant Bayer heeft een schikking getroffen in de rechtszaken rond onkruidverdelger RoundUp. Het concern komt met ruim $10 miljard over de brug richting de aanklagers in de VS die menen kanker te hebben gekregen van het middel.
Bayer maakte gisteren, woensdag, bekend dat advocaten een akkoord hebben bereikt met bijna alle eisers. De rechtszaken rondom RoundUp vormen al jarenlang een hoofdpijndossier voor het Amerikaanse Monsanto, dat 2 jaar geleden werd overgenomen door het Duitse chemieconcern Bayer. Volgens de 'slachtoffers' hadden zij gewaarschuwd moeten worden voor de risico's van glyfosaat, het hoofdbestanddeel van glyfosaat.
Complex dossier
De kwestie is extra complex voor Bayer, omdat het in totaal om zo'n 125.000 rechtszaken gaat. Met de huidige schikking wordt ongeveer 75% van de zaken afgehandeld. Bayer heeft hiervoor diep in de buidel moeten tasten. Het gaat naar verluidt om een bedrag tussen de $8,8 en $9,1 miljard. Daarnaast reserveert het chemieconcern $1,25 miljard voor toekomstige RoundUp-claims.
Overigens heeft Bayer, ondanks de schikkingsovereenkomst, aangegeven geen enkele fout toe te geven. Werner Baumann, CEO van Bayer, ziet de schikking als de juiste actie op het juiste moment. Op deze manier komt voor Bayer een einde aan een lange periode van onzekerheid. De meeste huidige claims worden opgelost en de risico's van mogelijke toekomstige geschillen worden beheersbaar, zo stelt Baumann in een verklaring.
Grootste schikking ooit
Vorig jaar augustus werd al bekend dat Bayer bereid was om $8 miljard te betalen en daarmee de rechtszaken af te wikkelen. Dat voorstel werd niet direct geaccepteerd. De aanklagers eisten minimaal $10 miljard alvorens verder te willen onderhandelen. Als de huidige deal van Bayer richting de $11 miljard gaat, dan zou dit de grootste schikking ooit zijn van een pharmaceut.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.