Het Zweedse familiebedrijf Väderstad heeft veel om tevreden over te zijn. Hun producten vinden gretig aftrek en de omzet groeit ongekend hard. In de komende jaren verwacht Crister Stark, mede-eigenaar van het bedrijf, dat deze trend doorzet. "Onkruidbestrijding vindt steeds meer mechanisch plaats. Hier ligt de toekomst."
Väderstad heeft een recordjaar achter de rug, met een omzet van €300 miljoen en een winst van €11,8 miljoen. Het is een toename van 27% ten opzichte van 2017. Tijdens een persconferentie op de Sima in Parijs blikt het daarop terug. De droogte in Europa zorgde voor lagere opbrengsten, maar tegelijkertijd voor hogere prijzen. Zo bleef de verkoop op een hoog niveau.
In Nederland wordt Väderstad sinds 2012 door Homburg geïmporteerd en heeft het een vaste voet aan wal. Stark is 1 van de 13 aandeelhouders in het familiebedrijf en tevens voorzitter van de raad van bestuur. Hij blikt terug en vooruit op de successen van het bedrijf.
Väderstad zet stevige groeicijfers neer. Wat is het geheim achter jullie succes?
"Weet je, een enorme groei van 27% is lastig om te managen. De komende jaren groeien we liever wat trager en constanter. De levertijden lopen nu op, ook bij toeleveranciers. Als je niet oppast, gaat de productkwaliteit lijden onder het succes. Ons snelst groeiende product is de precisiezaaimachine 'Tempo'. Al is het Canadese Seedhawk (zaaitechniek) voor ons omzettechnisch de belangrijkste pijler. De grondbewerkingstak liep in 2018 iets terug."
Op de Sima lanceren jullie een nieuw model van de Tempo. Waar komt de populariteit vandaan?
"De Tempo is sinds 2012 in productie. We hebben als doel ieder jaar een nieuw model te lanceren. Dat zijn nu de Tempo L8 en L12, die kleiner zijn en daarmee geschikter voor West-Europese loonwerkers en boeren. Op de Agritechnica volgt weer een nieuwe. De zaaitechniek Powershoot heeft de rijsnelheid doen verdubbelen. Tegelijk zaait hij zeer nauwkeurig."
"De verkoop stijgt jaarlijks met 40%; over exacte aantallen doen we geen uitspraken. Het blijft bijzonder dat we hem niet in ons thuisland Zweden verkopen. We hebben hier namelijk nauwelijks maïsteelt. Deels doordat de machine met steeds meer zaadsoorten overweg kan, stijgt de verkoop. Ook zien we meer vraag naar het direct zaaien in groenbemesters."
Bij de persconferentie is uitgebreid stilgestaan bij de schijveneg Carrier. Is de machine echt zo revolutionair als jullie beweren?
"Deze compact schijveneg werd tijdens een etentje bedacht door onze Franse vertegenwoordiger. De dag erna had ik hem op papier uitgewerkt en het bleek direct een succes. Een compacte machine, waarbij de schijven in rubberblokken zijn opgehangen. Ik schat dat wereldwijd 100 fabrikanten het ontwerp hebben gekopieerd. Dat zegt genoeg. Bij ons staat de teller nu op 20.000 machines."
"De schijvenproductie hebben we nu 8 jaar in eigen beheer. In de fabriek, waar ook andere slijtdelen worden gemaakt, investeren we €4 miljoen om de (gerobotiseerde) productie te verdubbelen. Over enkele jaren willen we dat nog eens doen. Door alles in eigen beheer te produceren, kunnen we snel innoveren. De Crosscutter-disc is daar het voorbeeld van. Die is bedoeld om zeer oppervlakkig te werken en toch alles los te snijden."
Zien jullie dat er meer behoefte is aan machines om onkruidbestrijding mee uit te voeren?
"De 'Carrier' ontstond uit de vraag naar een machine die de stoppel kon bewerken om dorsverliezen te laten kiemen. Het gebruik van chemische middelen staat steeds meer onder druk, maatschappelijke druk wel te verstaan. In de toekomst gaat er meer biologisch gewerkt worden, door het onkruid met machines mechanisch te bestrijden."
John Deere nam Monosem over en Lemken deed vervolgens hetzelfde met Steketee, beide produceren schoffeltechniek. Is dit geen ideaal product voor Väderstad?
"Ik kan op dit moment niet zeggen welke stap wij gaan maken, maar het is logisch dat deze beweging zichtbaar is in de mechanisatiesector. IJzer is het enige middel waartegen onkruid geen resistentie kan opbouwen. Wel gaan we meer machines in ons programma geschikt maken voor de ondiepe bodembewerking, onder andere door toevoeging van de Crosscutter-disc."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.