De beroerde suikermarkt en lage oogst van het afgelopen jaar hebben stevig huis gehouden in de jaarrekening van Royal Cosun. De nettowinst kwam in 2018 op slechts €1 miljoen uit, terwijl dat in 2017 nog €75 miljoen was.
Cosun gaf eerder al een winstwaarschuwing af, met name door de lagere wereldsuikerprijs en lage bietenoogst van 2018. De bietenoogst viel door de droogte van afgelopen zomer bijna 19% lager uit, om uit te komen op 6,5 miljoen ton. "We hebben financieel gezien een zwaar jaar gehad", zo constateert Albert Markusse, de CEO van Cosun, donderdag 14 februari op de persbijeenkomst in Breda. "Het is een situatie die we nog niet eerder hebben meegemaakt."
Belabberde suikermarkt
De belangrijkste oorzaak is de belabberde situatie op de suikermarkt. De noteringen hebben inmiddels ook het laagste punt in 10 jaar tijd bereikt, terwijl er in 2017 een royale Europese oogst van 21,3 miljoen ton werd behaald. Het probleem is dat de Europese consumptie slechts uitkomt op 16,5 miljoen ton. Dit heeft de prijs flink onder druk gezet, waardoor Suiker Unie in het afgelopen jaar voor het eerst in de geschiedenis verlies heeft gedraaid.
Dat Cosun het jaar toch met een kleine winst kon afsluiten, komt vooral door andere activiteiten binnen het concern. "We zijn blij dat we binnen Cosun ook andere bedrijven hebben, zoals Aviko. Die bedrijven kunnen de zorgen over de suikermarkt compenseren", zo meldt Markusse. Het is de reden dat Cosun slechts €14 miljoen aan ledentoeslag kon uitkeren in de bietenprijs. Dat bedrag kwam in 2017 nog uit op €96 miljoen.
Reorganisaties
"Blijkbaar heeft de Europese suikerindustrie hier wel van geleerd", vertelt Markusse. Hij wijst daarbij met name op de reorganisaties die bedrijven als Nordzucker, Südzucker en Tereos nu aan het doorvoeren zijn. "Dit moet de suikermarkt uiteindelijk meer in balans brengen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.