Suiker Unie heeft woensdag 9 januari een streep gezet onder de bietencampagne van seizoen 2018/2019. Daarmee was de campagne exact 1 maand korter dan die van vorig seizoen. Zoals reeds bekend liggen de wortel- en suikeropbrengst fors lager, terwijl het suikergehalte flink hoger is.
In totaal hebben de fabrieken in 120 dagen 6,46 miljoen ton suikerbieten verwerkt. Dat is 1,48 miljoen ton minder dan in seizoen 2017/2018. Het suikergehalte ligt met gemiddeld 17,4% flink hoger. Dat was in de vorige campagne nog 16,65% over 150 campagnedagen, toen ging het rooien en verwerken tot begin februari door.
Het hogere suikerpercentage heeft de minderopbrengst niet kunnen compenseren. De suikerproductie ligt ongeveer 206.000 ton lager, bij een nagenoeg gelijk areaal. In totaal is 1,12 miljoen ton suiker gewonnen. Ook het tarrapercentage van 8,5% is uitzonderlijk laag te noemen.
Daling bietenareaal
Inmiddels is het bietenzaad voor komend seizoen besteld. Afgaande op de bestellingen, verwacht moederbedrijf Cosun een areaal van 80.000 hectare. Dit is een daling van 6,2%. Vorig jaar bedroeg het areaal 85.347 hectare. Volgens Cosun is dit conform de verwachtingen. Waarschijnlijk wordt er een groter areaal ingevuld met granen of alternatieven, zoals bijvoorbeeld cichorei. Dochterbedrijf Sensus verwacht namelijk een stijgend areaal.
Grofweg de helft van het areaal wordt met rassen ingezaaid die resistent zijn tegen bietencysteaaltjes. Resistentie tegen rhizoctonia beslaat 33% van het in te zaaien areaal en rhizomanie-resistentie beslaat 17%. De rassen BTS7105RHC en BTS2345N zijn het meest populair, gevolgd door Tessilia van KWS.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.