Aardappelveredelaar HZPC breidt de pilot met de zogenaamde 'slimme' big bags van pootgoed verder uit. Dit nadat succesvol een eerste proef werd gedaan met 80 big bags. Nieuw is dat er dit keer ook een temperatuursensor wordt toegevoegd aan een deel van de zakken.
In het afgelopen jaar deed HZPC een proef met 80 'slimme' big bags voor pootgoed. Deze zakken werden voorzien van een chip waarmee afnemers in Spanje via hun smartphone direct ras- en teeltadviezen in eigen taal kunnen ontvangen. Nu meldt het bedrijf de pilot uit te breiden. Er worden op termijn 1.100 slimme big bags verstuurd naar klanten in Turkije, Italië, Spanje, Portugal, Servië, Bulgarije en Frankrijk.
Ook wordt een nieuw snufje toegevoegd aan 100 van die zakken, namelijk een temperatuursensor. "Partijen kunnen wekenlang onderweg zijn, met soms overslag tussen vrachtwagen, trein en schip. Schommelingen in de temperatuur komen de kwaliteit niet ten goede. Door het meten van de transportcondities kunnen eventuele klachten over kwaliteit uiteindelijk beter herleid worden", zo meldt het bedrijf.
Focus op nieuwe rassen
Marketingspecialist Hans Langedijk vertelt dat de slimme big bags vooral worden ingezet bij de nieuwste rassen. "Als telers onbekend zijn met een ras, dan is de bereidheid om erover te leren groter en zullen ze eerder de ras- en teeltinformatie downloaden. Bij jonge rassen is het daarbij extra van belang om het totale proces, inclusief transport, goed te monitoren. Eventuele knelpunten in de praktijk kunnen zodoende beter achterhaald worden."
De eerste slimme big bags zijn inmiddels onderweg en de uitlevering gaat door tot april 2021. Daarna volgt er een evaluatie. "Wanneer de pilot onze positieve verwachtingen bevestigt, dan hopen we de vele mogelijkheden stapsgewijs verder uit te breiden", vertelt Langedijk. Mogelijk worden dan ook sensoren voor luchtvochtigheid, CO2 en schokintensiteit toegevoegd. Of het bedrijf de chips standaard gaat integreren, hangt mede af van de kosten en durft het dus nog niet te zeggen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.