Coöperatie Avebe zet sterk in op het beter verwaarden van de aardappel. De verwerker van zetmeelaardappelen ziet daarbij onder andere kansen in de markt voor vleesvervangers. Ook andere mogelijkheden worden met beide handen aangegrepen, zoals een product waardoor ijs minder snel smelt.
"Door in te spelen op trends in de markt en hiervoor nieuwe producten te ontwikkelen, halen we meer waarde uit de aardappel. Zo willen we een goed inkomen voor onze leden blijven garanderen. Avebe zet dan ook niet meer in op groei in volume, maar in waarde", zegt Gerard ten Bolscher, managing director R&D and Innovation van de coöperatie.
Nieuwe locatie
Sales, Marketing en R&D zetelen sinds vorig jaar op een nieuwe locatie. Al het onderzoek vindt daar plaats. In het modern ogende gebouw, dat overigens bewust gelijkenis vertoont met een aardappelschuur, wordt onder andere onderzoek gedaan naar het gebruik van aardappelingrediënten in producten als brood, vleesvervangers en kaas. Maar ook voor toepassing in industriële producten als tegellijm.
Met name op de markt voor vleesvervangers is nog een wereld te winnen voor het bedrijf. "Het grootste deel van de vleesvervangers wordt nu nog gemaakt op basis van sojabonen en andere granen. Maar dat levert allerlei problemen op. Het eiwit in granen is bijvoorbeeld minder goed te gebruiken in vleesvervangers, omdat het niet zo oplosbaar is in water ten opzichte van eiwit uit aardappelen", zegt Marc Laus, R&D manager Application Development Center.
Het onderzoek van Avebe is gefocust op gezond en duurzaam voedsel. Geprobeerd wordt bijvoorbeeld het vetgehalte in producten omlaag te brengen, terwijl het eiwit en vezelgehalte omhoog kan worden gebracht met ingrediënten van Avebe. Producten waar Avebe onder meer aan werkt zijn een ingrediënt dat kan worden toegevoegd aan ijs, waardoor het veel minder snel smelt.
"Zeker in warme landen levert dat een groot voordeel op", aldus Zhenghong Chen, Director Customer & Application Response Center. Ook zijn een burger en brood ontwikkeld waarbij het hoofdingrediënt aardappelbestanddelen zijn. Het brood bevat geen graan, waardoor het glutenvrij is, terwijl het qua smaak en structuur erg op brood lijkt.
Nieuwe markten
Ook voor telers heeft de nieuwe strategische koers invloed. Zo wordt er ingezet op betere traceerbaarheid van de aardappelen, maar ook op het minder gebruiken van gewasbeschermingsmiddelen. Dat kan gedaan worden door nieuwe rassen in te zetten. Het voornaamste doel in de rassenveredeling door dochterbedrijf Averis is echter het eiwit- en zetmeelgehalte omhoog brengen en het watergehalte omlaag.
"Het ontwikkelen van nieuwe producten wordt nogal eens sceptisch bekeken. Ons Solanic (aardappeleiwit) product werd eerst ook zo bekeken. Maar we merken dat onze, deels gepatenteerde, producten wel degelijk voor meerwaarde zorgen", aldus Laus. Avebe bevindt zich daarbij in een enigszins luxe positie. Het bedrijf is veruit de grootste speler op de mondiale aardappelzetmeelmarkt. Of Avebe dus ook prijszetter is en voor de producten de hoofdprijs kan vragen, hangt af van deze producten, de afnemers en marktomstandigheden.
Marktgericht ontwikkelen
Het zoeken van nieuwe markten door te innoveren, is belangrijk. Bijvoorbeeld de papiermarkt, waarin Avebe ook actief is, krimpt. "Avebe wordt steeds marktgerichter, de waarde van de aardappel voor de akkerbouwer kom dan ook steeds meer uit innovatieprojecten", zegt Ten Bolscher. "Dit zorgt ook voor risicospreiding in onze afzet."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/aardappelen/artikel/10883210/avebe-springt-in-gat-op-markt-vleesvervangers]Avebe springt in gat op markt vleesvervangers[/url]