Het jaar 2018 is voor Aviko niet helemaal op rolletjes gelopen. De Duitse fabriek Amberger in de Beierse plaats Oberdolling ging dicht, het partnerschap voor de fritesproductie in China werd opgezegd en de CEO vertrok na een verschil van inzicht over het te voeren beleid.
Bij eigenaar Cosun wordt echter geen onvertogen woord gesproken over de producent van diepgevroren aardappelproducten. "We zijn blij met het resultaat dat Aviko in 2018 heeft geboekt", aldus Albert Markusse, de CEO van Cosun. Aviko heeft over het afgelopen jaar namelijk een nettowinst geboekt die door Cosun wordt gekwalificeerd als een 'goed resultaat'. Hoe hoog deze winst is? Daarover houden ze bij Cosun traditioneel de kaken stijf op elkaar.
Een feit is wel dat de resultaten van Aviko, en ook die van Sensus, SVZ en Duynie, het coöperatieve concern afgelopen jaar hebben gered van rode cijfers. Doordat Suiker Unie vorig jaar voor het eerst in haar bestaan een stevig verlies leed, wist Cosun nog nipt het hoofd boven water te houden met een winst van €1 miljoen. "Dit toont aan dat onze strategie (meerdere activiteiten binnen 1 bedrijf voor het spreiden van de risico's) werkt", zei Markusse donderdag 14 februari bij de presentatie van de jaarcijfers in Breda.
Frites een mooie markt
Markusse omschrijft de markt voor frites en diepgevroren aardappelspecialiteiten als een mooie markt. Het is een markt waarin de consumptie jaarlijks met 3% tot 4% groeit en in landen zoals China is dat zelfs met 10% tot 15%. In tegenstelling tot landen als Nederland, waarin thuisbakken een traditie is, wordt frites in het buitenland voornamelijk in restaurants en andere foodservicekanalen gegeten.
In deze markt heeft Aviko afgelopen jaar goed kunnen gedijen. Markusse zegt dat het bedrijf, met de hoofdlocatie in Steenderen, goede prijzen en marges heeft weten te realiseren. De povere aardappeloogst in 2018 zette het resultaat in het laatste kwartaal wel onder druk. "We contracteren 80% van ons volume tegen een vaste prijs en kopen 20% vrij in. Door de slechte aardappeloogst kwam die 80% onder druk te staan, omdat telers niet konden volleveren. De resterende 20% was voor Aviko kostbaar, met name door een duurdere inkoop. We hebben veel bij moeten kopen", vertelt Markusse.
Daarnaast besloot Aviko in het najaar haar verlieslatende Duitse fabriek Amberger, de maker van diverse aardappelspecialiteiten, te sluiten. Over het vertrek van Piet Hein Merckens, de topman van Aviko, eind vorig jaar, die volgens een statement van Cosun vertrok na een verschil van inzicht, geeft Markusse geen enkele nadere toelichting.
Veel geld verdiend in China
In China besloot Cosun de samenwerking met de Chinese partner 'Snow Valley' stop te zetten. Aviko en Snow Valley hadden daar een gezamenlijk bedrijf, die frites produceerde en verkocht op de Chinese markt. Dat ging eigenlijk prima, zo is de fabriek 2 keer uitgebreid. "We hebben daar altijd geld verdiend", aldus Markusse.
Het partnerschap met Snow Valley verliep daarentegen minder goed. De CEO meldt dat de partners uit elkaar zijn gegroeid en dat een scheiding de beste oplossing was. Aviko bedient de Chinese markt voorlopig vanuit een verkoopkantoor met Europese frites. Ook heeft het nog een vlokkenbedrijf, samen met een Chinese overheidspartner. Cosun wil met Aviko zeker actief blijven op deze groeimarkt. Markusse sluit niet uit dat Aviko ook weer in China gaat produceren. "We bekijken alle opties."
Voor dit jaar mikt Cosun met Aviko op een verdere groei. Het concern wil ook zeker doorgaan met investeren in aardappelverwerking. Het pleidooi van Jaap Haanstra op Boerenbusiness, die kortgezegd Cosun opriep om Aviko sneller te laten groeien en te bekijken of aardappeltelers ook direct in het bedrijf kunnen participeren, is door Markusse en Dirk de Lugt (de voorzitter van de raad van beheer bij Cosun) zeker gelezen.
De Lugt weerspreekt echter de gedachte dat concurrenten als McCain en Lamb Weston/Meijer hard groeien en Aviko niet. "Aviko is sterk gegroeid, alleen wij roepen dat wat minder hard. In onze bestaande fabrieken is veel geïnvesteerd en we hebben veel lijnen bijgebouwd; vooral wat betreft aardappelspecialiteiten. In frites groeien we ook, maar op onze manier."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.