Rabobank presenteerde halverwege juli een rapport over de aardappelmarkt en focust daarin op de fritesmarkt. Die markt groeit sterk, al is het de vraag of Nederland kan profiteren. Auteur Stefan van Merrienboer (analist bij RaboResearch F&A) en Gea Bakker (sectormanager Food & Agri) vertellen meer.
Wat zijn de hoofdconclusies uit het rapport?
Van Merrienboer: "Rabobank verwacht dat de consumptie van bevroren aardappelproducten toeneemt, waardoor er vanuit de industrie (tot 2022) een extra vraag van 1,9 miljoen ton consumptieaardappelen ontstaat. We zien dat de consumptie met name in Azië sterk groeit. Ondanks positieve vooruitzichten zien we dat de Nederlandse teelt tegen grenzen aanloopt."
"Daarbij zijn er onder meer uitdagingen in het areaal, de productiviteit, de bodemgezondheid, de gewasbescherming en meststoffen. Toch liggen er kansen; zo kan een groeiende vraag naar fritesaardappelen de prijs op de lange termijn ondersteunen. Ook zijn er mogelijkheden op het gebied van productkwaliteit, kostprijs, internationalisering en verbreding."
Wat zijn de grootste uitdagingen voor de Nederlandse telers?
Bakker: "Wij denken dat dit gewasbescherming, duurzaamheidsaspecten en klimaat zijn. De gevolgen van de klimaatverandering zijn ook hier merkbaar. Uit onderzoek van het KNMI blijkt dat de hittegolven in Europa warmer worden en de buienintensiteit toeneemt. Aan het begin van de twintigste eeuw lag de gemiddelde neerslagsom op 695 millimeter. Circa 100 jaar later is dat gestegen naar 880 millimeter."
"Tegelijkertijd wordt het gewasbeschermingsmiddelenpakket ingeperkt. Ook op het vlak van bemesting is het niet eenvoudig aan de eisen te voldoen. Tenslotte speelt duurzaamheid een steeds belangrijker rol. Rabobank gaat hier meer nadruk op leggen, want we willen de koplopers faciliteren."
- Gea Bakker
Al met al staan telers voor veel uitdagingen. Hoe moet het verder?
"Het areaal groeit misschien niet langer, maar bedrijven doen dat wel. De kostprijs is leidend en daarom is het belangrijk om die goed te kennen. Financieel inzicht in je bedrijf is vereist. We dagen bedrijven uit meer naar de toegevoegde waarde te kijken. Ook is het wellicht goed om na te denken over het buitenland. Nederlandse verwerkers hebben de weg naar België en Frankrijk inmiddels gevonden. Waarom zouden telers ze niet achternagaan? Het is mogelijk om daar land te huren/pachten", aldus Van Merrienboer.
Bakker: "Ook liggen er kansen bij alternatieve inkomstenbronnen, zoals het vastleggen van CO2. Bij de afzet geldt dat spreiding belangrijk is om kostendekkend te kunnen werken. Er zijn diverse strategieën denkbaar, waarbij een balans tussen de teelt en verbreding van het bedrijf belangrijk is."
Ontvang het magazine in uw brievenbus
Dit ingekorte artikel is een onderdeel uit de aardappelanalyse van 2018. De abonnees van Akkerbouw Pro en Aardappelmarkt hebben deze recent ontvangen. Wil jij dit magazine ook ontvangen? Klik dan hier om abonnee te worden en krijg het magazine toegestuurd.
Met een abonnement krijg je toegang tot alle besloten artikelen, data en marktinformatie op Boerenbusiness. Als abonnee krijg je ook toegang tot het Nationaal Economisch Landbouwcongres en andere seminars en workshops. Benieuwd naar alle voordelen? Bekijk ons aanbod in de webshop.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/akkerbouw/aardappelen/artikel/10880390/wat-betekent-honger-naar-frites-voor-aardappelteelt]Wat betekent honger naar frites voor aardappelteelt?[/url]
Nou, wie volgt