Coöperatie Avebe heeft 18 mei op de locatie Gasselternijveen de langste aardappelcampagne ooit beëindigd. Dat kwam door het testen van een nieuwe lijn voor hoogwaardig aardappeleiwit.
Dat het de langste campagne ooit was, betekent niet dat er ook meer aardappelen verwerkt zijn. Dat laat een woordvoerder van de coöperatie weten. De enige reden voor de langere campagne was het testen van een nieuwe lijn voor hoogwaardig aardappeleiwit.
Ook was er geen sprake van een extreem groot aanbod consumptieaardappelen dat gebruikt is. Wel zijn er bij uitzondering extra laaggehaltige fritesaardappelen aangekocht. Het overgrote deel van de aardappelen betrof zetmeelaardappelen en kwam via de leden van Avebe binnen.
Meer tarra
Een lastige start en de natte oogstomstandigheden in het najaar resulteerden in een hoger tarrapercentage (+7%). Ondanks de stijging van de temperatuur, bleef de kwaliteit van de aardappelen in de bewaring goed. Ook de aanvoer kende weinig problemen. Avebe kijkt terug op een goed verlopen campagne.
Het zetmeelgehalte was in lijn met het meerjarige gemiddelde en lag rond de 20%. In de tweede helft van augustus start Avebe met de nieuwe campagne, dat is vergelijkbaar met eerdere jaren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.