Steeds meer agrarisch ondernemers in Nederland sluiten zich aan bij het keurmerk 'On the way to PlanetProof'. Om ook de consument te overtuigen van de vele producten die al onder het merk geproduceerd worden, is een actieweek in het leven geroepen. Maar niet alleen de consument moet stappen zetten, vindt fruitteler Bert den Haan. "De retailer mag ook wel wat trotser zijn op het Nederlands product."
Het keurmerk 'On the way to PlanetProof', opgezet door Stichting Milieukeur (SMK), is in 4 jaar tijd bijzonder hard gegroeid. Per 1 september telt het meer dan 2.500 deelnemende bedrijven, waarvan 1.827 plantaardige bedrijven en 700 veebedrijven. Het totale areaal, zowel plant als dier, komt uit op 94.000 hectare. "Aller begin is moeilijk, maar de stijgende lijn is bij jullie duidelijk zichtbaar", aldus dagvoorzitter Helga van Leur tegen SMK-voorzitter Gijs Dröge. Daarmee doelt ze op de groeicijfers van de afgelopen 9 maanden. Zo is het plantaardige areaal met 8% gestegen tot iets meer dan 47.000 hectare, met een groei van maar liefst 20% in de bedekte teelt van groenten, fruit en kruiden en een plus van 23% in de bedekte sierteelt.
'Het gaat niet vanzelf'
Bert den Haan, die op zijn fruitbedrijf in Kerk-Avezaath op 27 hectare appels en peren teelt, is een van de vele agrarisch ondernemers die onder het keurmerk 'On the way to PlanetProof' levert. Al was die keuze niet volledig uit eigen motivatie. "Wij zijn sinds de jaren '90 bezig met duurzaamheid. En hebben ook certificaten voor EuroGAP en GlobalGAP. On the way to PlanetProof is onze derde certificering. We moesten die stap maken, omdat we verkopen aan FruitMasters", vertelt hij tijdens de aftrap van de eerste 'On the way to PlanetProof'-week, die georganiseerd werd op zijn bedrijf. "Overigens moet ik er wel bij vermelden dat het ons ook zeker niet opgelegd is."
Op het bedrijf van Den Haan zijn verschillende aanpassingen gedaan om te kunnen voldoen aan de eisen voor de PlanetProof-certificering. "Zo zijn we teruggegaan in het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, maken we gebruik van natuurlijke vijanden, kiezen we voor dierlijke mest in plaats van kunstmest en hebben we zonnepanelen laten plaatsen." De zonnepanelen op het bedrijf van Den Haan voorzien in anderhalf keer het eigen verbruik. "De rest leveren we terug aan het net." Een groot voordeel van PlanetProof voor de fruitteler is dat hij niet meer vastzit aan bijvoorbeeld een spuitschema. "Je kijkt naar de bodem en het gewas. Je bekijkt wanneer het nodig is en niet wanneer je vooraf bepaald hebt."
Toch gaat het niet allemaal vanzelf, zo bekend de fruitteler ook. "Het vergt wel veel maatwerk. Zo hebben wij de keerzijde van biodiversiteit al mogen ervaren. Er ontstond namelijk een muizenplaag in onze bloemstrook. Ook het toepassen van mechanische onkruidbestrijding is voor ons nog veel uitzoeken en uitproberen."
Waardering terugzien in portemonnee
Hoewel Den Haan trots is op wat en hoe hij produceert, mist hij dat gevoel bij de retailers in Nederland. "Als retailers dat trotse gevoel wel hadden, dan was de waardering voor ons boeren wel groter geweest. Als je bovenwettelijke verwachtingen hebt, dan moeten wij dat ook terugzien. Kortom: on the way to the portemonnee." LTO-voorzitter Sjaak van der Tak is het daarmee eens. "In ons land produceren we duurzamer dan dat we consumeren. Dit terwijl de Nederlandse fruitteelt de exportlijsten aanvoert. De sector heeft ons €95,5 miljard opgeleverd. Dat mogen we niet vergeten."
Volgens hem zouden retailers het Nederlands product dan ook meer onder de aandacht moeten brengen. "Er is één grote keten, Albert Heijn, die eind volgend jaar een Nederlands schap wil presenteren. Ik zou willen dat de andere grote supermarktketen, Jumbo, én de kleine ketens die ambitie delen." Volgens hem zou dit een eerste stap zijn in de goede richting. Dröge vult aan: "En uiteindelijk is het doel dat we onszelf overbodig maken. Het kopen van een duurzaam product moet voor de consument tegen die tijd een vanzelfsprekendheid zijn geworden." Daarvoor moet de retail echter wel eerst een eerste stap zetten. Of dat nou een volledig Nederlands schap is, een hogere prijs voor de boer of meer televisiespotjes, dat is aan hen om uit te vogelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10894126/retailer-mag-trotser-zijn-op-nederlands-product]'Retailer mag trotser zijn op Nederlands product'[/url]