Voor boeren die personeel zoeken voor de onkruidbestrijding of later in het seizoen hulp nodig hebben tijdens de oogst is het probleem herkenbaar. Het valt niet mee om voldoende en ook goede arbeidskrachten te vinden. Dat probleem lijkt steeds groter te worden.
Het imago van de agrarische sector als werkgever moet dan ook snel worden opgepoetst om grote tekorten aan personeel in de toekomst te voorkomen. Dat stellen onderzoekers van de universiteit van Exeter (VK) in een vandaag (donderdag 17 juni) gepubliceerd rapport.
Blinde vlek
Werk in de landbouw heeft nog vaak te maken met het stigma van lange dagen, slecht betaald, fysiek zwaar en geen carrièreperspectief. Dat is niet terecht, zegt Caroline Nye, coauteur van het rapport, in een toelichting op de site. "Voor mensen van buiten de sector is de landbouw een blinde vlek. Maar er zijn veel meer carrièrekansen dan alleen fruit plukken. Denk bijvoorbeeld aan banen rond de geavanceerde techniek die wordt gebruikt of managementfuncties".
Lang niet alles wordt geautomatiseerd en mensen blijven nodig voor de productie van ons voedsel. Als we in West-Europa niet afhankelijk willen worden van de voedselimport, moet de agrarische sector als werkgever aantrekkelijk worden worden. Voor zowel voor de eigen bevolking, als voor de arbeidsmigranten, beveelt het onderzoek aan.
Door de coronacrisis en de daarmee gepaard gaande reisbeperkingen is pijnlijk duidelijk geworden dat landbouw voor een belangrijk deel afhankelijk is van Oost-Europese arbeidskrachten. In die landen verbetert de economische situatie, waardoor de populariteit om in de agrarische sector in het westen te werken afneemt. In het VK wordt dat door brexit nog eens versterkt. Daarmee is volgens het onderzoek een extra drempel opgeworpen voor arbeidsmigranten.
Hoe wordt de landbouw aantrekkelijk?
Makkelijke oplossingen zijn er niet. Boeren, de aanverwante industrie en de overheid moeten flexibel en creatief zijn. De agrarische gemeenschap is volgens de onderzoekers een gesloten bolwerk. Dat wordt nog eens versterkt door het afnemend aantal boeren, waarmee de sector minder zichtbaar wordt. Naar buiten treden als sector is een eerste stap om meer mensen te werven.
Maar ook de consument speelt een belangrijke rol. Consumenten die gewend zijn aan goedkoop voedsel. Supermarkten kopen scherp in en dwingen zo krappe marges af voor de producenten. Dat verhindert dat de lonen in de landbouw stijgen, volgens de onderzoekers. Juist die hogere lonen zijn nodig om de agrarische sector concurrerend te maken en houden ten opzichte van andere sectoren.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10892850/imago-boer-moet-beter-voor-werven-personeel]'Imago boer moet beter voor werven personeel'[/url]