Cosun Beet Company is sinds mei volledig eigenaar geworden van het internationaal handelshuis Limako. Cosun heeft de resterende 49% van de aandelen van ED&F Man overgenomen, zo meldt het coöperatief bedrijf vandaag (dinsdag 8 juni).
Limako is in 1968 opgericht als joint-venture met ED&F Man (een van de grootste suikerhandelaren ter wereld) om de Europese suikeroverschotten op de wereldmarkt af te zetten. Die taak is de laatste jaren uitgebreid met andere activiteiten.
Limako importeert suiker bij krapte op de markt en heeft zich daarvoor gespecialiseerd in het internationale containervervoer om suiker op tijd bij klanten waar ook ter wereld te kunnen leveren. Verder vertaalt het bedrijf markt- en prijsontwikkelingen in concrete opties voor partners en adviseert Limako over het afdekken van prijsrisico's. "Inmiddels zijn we een dynamisch internationaal handelshuis dat met haar kennis en ervaring snel kan inspelen op oogstschommelingen in Europa", zegt Daniël Kerkhof Managing Director van Limako. "Wij ontsluiten hoogwaardige en strategische afzetmarkten buiten de EU, waarmee we grote volume schommelingen in Europa kunnen opvangen".
Internationale ambities
"Met onze ambitie om verder te internationaliseren, was het dan ook onze wens om geheel eigenaar van Limako te worden", vertelt Paul Mesters, CEO van Cosun Beet Company in het bericht. "We willen vrij zijn om, conform onze strategie en visie, op de wereldmarkt geheel onze eigen koers te varen. Met Limako als speerpunt. Door 100% eigenaarschap kunnen we onze ideeën beter tot volle bloei brengen".
Mesters benadruk dat Limako als zelfstandig en onafhankelijk handelshuis blijft opereren. ED&F Man blijft ook na de overname een internationale businesspartner voor zowel Limako als Cosun. Daartoe is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de bedrijven afgesloten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.