FrieslandCampina verkoopt de zuivelactiviteiten in Rusland. De Russische dochter Campina LLC gaat met de zuivelfabriek in Stupino over aan het Duitse zuivelconcern Ehrmann.
Deze strategische overname versterkt de marktpositie van Ehrmann in Rusland en stelt FrieslandCampina in staat zich te richten op markten elders, zo melden de bedrijven in een verklaring. Na afronding van deze transactie wordt Ehrmann 100% eigenaar van Campina LCC met zijn 650 medewerkers, inclusief activa en contractuele verplichtingen. Ehrmann gaat de zuivelfabriek in Stupino (regio Moskou) gaan leiden en de merken Fruttis en Nezhny verder uitbouwen.
Markten evalueren
Roel van Neerbos, President FrieslandCampina Food & Beverage licht toe: "Deze verkoop is onderdeel van de eerder aangekondigde strategie om de positie van FrieslandCampina in verschillende markten te evalueren. Onder de paraplu van Ehrmann zal onze Russische zuivelconsumententak zich verder kunnen ontwikkelen en zijn volledige groeipotentieel kunnen realiseren."
Christian Ehrmann, CEO van Ehrmann SE zegt in de verklaring: "Deze overname past in de strategie van Ehrmann om met lokaal geproduceerde, sterke merken het marktaandeel in Rusland te vergroten." Deze overeenkomst moet worden goedgekeurd door de Russische mededingingsautoriteiten, alsmede de autoriteiten in Kazachstan, Oezbekistan en Belarus. De verwachting is dat de transactie eind juni 2021 is afgerond.
Tweede verkoop
Voor FrieslandCampina is het de tweede verkoop van een onderdeel in korte tijd. Vorige week maakte het coöperatief zuivelconcern bekend onderdeel Nutrifeed te verkopen aan Denkavit. De fabriek in het Russische Stupino is ruim 20 jaar oud en destijds gebouwd door Campina Melkunie. Die investering kreeg destijds veel publiciteit, omdat de bouwplannen in 1998 waren aangekondigd. Destijds, een kleine 10 jaar na de val van de Berlijnse muur, waren investeringen in Oostblok-landen nog niet een vanzelfsprekendheid.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.