In een uitdagend coronajaar heeft voedingsconcern Cosun de winst over 2020 met een kleine 67% zien stijgen tot €30 miljoen. Zelfs fritesproducent Aviko, die erg te lijden heeft onder vraaguitval door de diverse lockdowns, wist uiteindelijk uit de rode cijfers te blijven. Suikerbedrijf Cosun Beet Company kon, mede door een stijgende suikermarkt, een solide winst boeken.
Dit zei topman Albert Markusse donderdagmorgen (11 februari) bij de presentatie van de jaarcijfers van het coöperatief bedrijf. Cosun zag de omzet van het concern licht dalen met 0,8% tot €2,029 miljard. De stijging van de winst wordt voor een groot deel gestut door de eenmalige baten van de verkoop van het voormalig fabrieksterrein van Cosun Beet Company (voorheen Suiker Unie) in Puttershoek. Welk bedrag Cosun hiervoor heeft getoucheerd, wilde Markusse desgevraagd niet zeggen.
Cosun presenteerde gisteren een bietenprijs die iets hoger lag dan die van de campagne van 2019. Als de coronacrisis er niet was geweest, was deze prijs wel 'substantieel hoger uitgevallen', erkende Markusse desgevraagd op de digitale persbijeenkomst. "Dan had Aviko een veel beter resultaat geboekt."
Markten vielen weg
Dat Aviko het afgelopen jaar toch met een positief resultaat kon afsluiten, is opvallend door de impact van de coronacrisis. Door de lockdowns in het voorjaar en najaar van 2020 zag Aviko een groot deel van de fritesafzet naar de foodservice en out-of-home (horeca) wegvallen. "In het voorjaar van 2020 vielen opeens de markten weg door de eerste strenge lockdown. Dat baarde grote zorgen", blikte Markusse terug. Dit leidde onder meer ook tot een vrije val van de noteringen op de aardappelmarkt, waarvoor gedupeerde telers nog deels vanuit de overheid zijn gecompenseerd.
Markusse benadrukte daarbij blij te zijn dat Aviko 'alle contracten met de telers in deze periode is nagekomen'. In de zomer lag de fritesafzet bij Aviko weer bijna op een normaal niveau, totdat in het najaar de tweede lockdown zich aandiende. "Maar deze heeft voor de fritesafzet een minder grote impact dan de eerste. Dankzij creatieve ondernemers in de horeca, die zijn gestart met thuisbezorgen en afhalen. Daarbij hebben we met Aviko met onze gecoate frites ook een goede marktpositie, doordat deze frites langer warm zijn te houden en dus beter geschikt zijn voor thuisbezorgen."
Vlokken en snacks draaien goed
Ook in de retail (supermarkten) heeft Aviko het afgelopen jaar haar positie weten te verbeteren, gaf Markusse aan. De lockdowns hakken volgens hem wel in op het totaalresultaat van Aviko. Waar in het fritessegment pijn wordt geleden, draaiden vorig jaar andere onderdelen van Aviko juist heel goed. Zo groeit de markt voor granulaat, vlokken en snacks, waar Aviko met onderdeel Rixona onder meer actief is, heel hard. Ook het vlokkenbedrijf in China heeft volgens Markusse voortreffelijk gedraaid. "Die is nokvol qua productie."
Daarbij heeft Aviko ook scherp aan de wind gezeild qua investeringen en sterk ingezet op kostenbesparing, gaf Markusse aan. In Duitsland heeft Aviko wel een vlokkenbedrijf in Duitsland gekocht van Unilever, in China is een fritesbedrijf overgenomen, zijn 2 grote vrieshuizen gebouwd en in België is de bouw gestart van een nieuwe fritesfabriek in Poperinge.
Europese suikerindustrie onder druk
Cosun Beet Company is van een licht verlies naar 2019 naar een 'bevredigend positief resultaat' in 2020 gegaan, zo schetste de topman van Cosun. Ook het suikerbedrijf moest anticiperen op de coronacrisis, doordat afnemers als frisdrankenfabrikanten ook afzet zagen wegvallen in de foodservice. Op de mondiale suikermarkt nemen de prijzen echter al geruime tijd toe en daarbij blijft de onderliggende trend van een jaarlijks groeiende suikerconsumptie van 1 tot 1,5% positief.
Daarbij is de performance van het Nederlandse suikerbedrijf in Europa ook heel sterk, benadrukte Markusse. "Onze kostprijs is goed. En de kostprijs maakt of breekt een bedrijf." Hij wees erop dat om andere Europese landen matige tot slechte bietenprijzen worden betaald. "In landen waar bietenprijzen rond de €25 liggen, stoppen telers. In Frankrijk en Duitsland worden fabrieken gesloten. De Europese suikerindustrie staat onder druk."
Bio-ethanol een cash generator
Een opvallende cash-generator zoals Cosun het zelf noemt, was afgelopen jaar de verkoop van bio-ethanol voor desinfecterende gel. In de huidige coronacrisis kon het voedingsconcern via haar Duitse fabriek in Anklam een nieuwe markt mee aanboren. "Dat heeft heel veel geholpen en een mooie winst op gemaakt", aldus Markusse. Cosun rekent erop dat Cosun Beet Company de positieve lijn dit jaar kan doorzetten, gelet op de wellicht dalende suikervolumes in de EU en de stijgende suikerprijzen. Ook investeert het bedrijf druk in plantaardige alternatieven voor suiker, daarmee anticiperend op de trends op de foodmarkt.
Cosun zag ook de andere onderdelen Sensus, Duynie en SVZ een positieve bijdrage leveren aan het resultaat. Voor coöperatievoorzitter Dirk de Lugt het bewijs dat de strategie van Cosun, een portfolio van diverse bedrijven om risico's te spreiden en kennis te delen, werkt. "Ook in een crisisjaar waarin bijvoorbeeld nu Aviko het moeilijk had, kunnen we toch een fatsoenlijke bietenprijs uitbetalen. We werken er echter hard aan om het rendement voor onze leden structureel op een hoger niveau te krijgen."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10890989/ook-aviko-draagt-bij-aan-winst-cosun-in-2020]Ook Aviko draagt bij aan winst Cosun in 2020[/url]
Als Aviko veel winst maakt is het niet goed=(te lage prijzen voor de contractaardappelen), is er geen winst dan klagen de bietenboeren. Wees een keer tevreden dat we een Aviko en een Cosun in Nederland hebben, anders zou het nog minder zijn als we alleen nog buitenlandse frietfabrieken in Nederland hadden tenminste een eerlijk verhaal.