Voedingsmiddelenproducent Unilever wil de omzet van haar vegan en vegetarische producten de komende jaren verhogen naar €1 miljard. Concreet betekent het dat de omzet van deze plantaardige vleesvervangers en zuivelalternatieven over de komende 5 tot 7 jaar moet vervijfvoudigen.
De groei naar een omzet van €1 miljard moet onder andere komen door het merk 'de Vegetarische Slager' verder uit te rollen. De producent nam dit bedrijf eind december 2018 over van Jaap Korteweg, toen was het al goed voor een omzet van €20 miljoen. Inmiddels is het merk verkrijgbaar in ruim 30 landen en werd het bedrijf geselecteerd als leverancier van de plantaardige Whopper en Nuggets van Burger King in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.
Daarnaast meldt voedingsmiddelenproducent Unilever over de komende jaren meer veganistische alternatieven op de markt te willen brengen van merken als Hellman's, Magnum en Ola. "Een ander voorbeeld is dat voor elk Unox-product een vegetarische variant komt: van de rookworst tot de knakworst", zegt een woordvoerder bij NU.nl.
Concurrentie neemt toe
Het aantal vegetariërs en veganisten in Nederland is de afgelopen 2 jaar met 150% toegenomen, zo bleek eerder uit onderzoek in opdracht van de Vegetariërsbond. Het aantal mensen dat elke dag veganistisch eet, komt daarmee uit op 1,5%. Bij een bevolking van 17,4 miljoen mensen zijn dat 261.000 veganisten. Het betekent dat de concurrentie op de markt verder toeneemt, zo erkent ook Unilever. "Er komen steeds meer partijen op de markt. Start-ups en zogenaamde consumer goods-bedrijven, maar ook de traditionele vleesproducenten nemen vaker de stap naar vegetarisch en veganistisch," vertelt Hugo Verkuil van Unilever.
Opvallend feitje is dat vegetariërs veelal geassocieerd worden met de Randstad. Dat is niet juist. In Oost-Nederland bevinden zich namelijk verhoudingsgewijs de meeste vegetariërs: 4,9%. In Zuid-Nederland is dit percentage het laagst, namelijk 0,4%. Verkuil stelt dat je vooral producten moet aanbieden die passen in hoe mensen vandaag de dag koken. "Dan kan de consument gewoon een broodje burger maken of spaghetti bolognese."
Future Foods
Het doel om de omzet van Unilevers vegetarische en vegan producten te verhogen naar €1 miljard maakt een onderdeel uit van het 'Future Foods' programma. "Als een van de grootste voedingsmiddelenproducenten ter wereld kunnen we een aanzienlijke rol spelen in de verandering van het voedselsysteem. Het is niet aan ons te bepalen wat mensen eten, maar we kunnen wel gezondere én plantaardige alternatieven toegankelijker maken", zo besluit Hanneke Faber, President Foods & Refreshment van Unilever.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/agribusiness/artikel/10890083/unilever-wil-omzet-vega-producten-fors-verhogen]Unilever wil omzet vega-producten fors verhogen[/url]