De Nederlandse foodsector krimpt dit jaar met 4% als gevolg van de coronacrisis. Dit komt niet alleen door vraaguitval van de horeca, maar ook door het wegvallen van export. Foodbedrijven die leveren aan supermarkten en online winkels maken daarentegen een flinke groei door. Een volledig herstel van de foodsector wordt pas na 2021 verwacht.
De bank verwacht voor volgend jaar een herstel van 2% voor de foodsector, meldt de organisatie vandaag (vrijdag) in een sectoranalyse. Volgens Nadia Menkveld, sector econoom food bij ABN Amro, heeft de impact van de coronacrisis op de foodsector 2 gezichten. Bedrijven die leveren aan (online) supermarkten groeien flink, terwijl bedrijven die aan de horeca leveren stevige klappen moeten incasseren.
De export bood in de eerste maanden van de coronacrisis geen uitweg, omdat de exportlanden met dezelfde problemen kampten als de Nederlandse markt. "De dalende export als gevolg van het stilvallen van belangrijke afzetmarkten, heeft de grootste impact gehad op de foodsector als geheel", zegt Menkveld in een verklaring. "Ook in de landen om ons heen wordt minder gereisd, werken mensen minder vaak op kantoor en is de horeca aan beperkingen gebonden."
AGF groeit dankzij supers
Hierdoor daalde de vraag vanuit restaurants, fastfoodketens en cafés in belangrijke exportlanden en kreeg de export een knauw. "Gelukkig was de export in juni alweer een stuk positiever, maar de afzet van foodproducten in het buitenland zal voorlopig nog onder druk blijven staan", aldus Menkveld.
De partijen die aan de Nederlandse supermarkten leveren, kunnen volgens de bank nog zeker tot 2021 de wind mee hebben. Hieronder valt onder meer de aardappel, groente en fruitbranche (AGF), die dit jaar kan groeien met 1% en in 2021 met 2%. Doordat de consument meer thuis is, worden meer gemaksproducten als verspakketten en maaltijdboxen in supermarkten verkocht. Daarentegen daalde de afzet van kant-en-klaarmaaltijden, die vooral onderweg worden genuttigd.
Zuivel loopt wel en loopt niet
Ook de verkopen van zuivelproducten, zoals yoghurt, melk en toetjes zijn in supermarkten sterk toegenomen. Zo werd er 8% meer yoghurt verkocht en 6% meer melk. Zuivelspecialiteiten als toetjes stegen met 12% het snelst. Dit maakte de daling van de uitvoer van zuivel echter niet goed. Door de lockdown in voorname afzetlanden, plus gebrek aan koelcontainers in belangrijke havens in China, kreeg de uitvoerwaarde van zuivelproducten een knauw. De export van melkpoeder naar China nam bijvoorbeeld flink af.
Het feit dat zuivel met name verkocht wordt in de supermarkten, heeft ervoor gezorgd dat de productie van zuivelproducten nog wel enigszins op peil bleef. De zuivelproductie bleef in de eerste 6 maanden van 2020 stabiel, maar zette in juni de daling in. ABN Amro verwacht dat de volumes voor zuivelproducten in 2020 met 2% dalen en door een hogere vraag in onder andere China in 2021 met 2% weer stijgen.
Wegvallen horeca raakt vlees stevig
De crisis heeft veel impact gehad op de afname van vleesproducten (-5%). Doordat de horeca zwaar is getroffen en ook het aantal toeristen sterk afnam, viel een belangrijke afzetmarkt weg. Ook fastfoodketens, belangrijke afnemers van pluimveevlees en rundvlees, hebben onder de crisis te lijden gehad en bieden volgens de bank bovendien steeds vaker vegetarische producten aan. Hoewel de bestedingen van consumenten bij veel restaurants ook na de lockdown nog achter bleven, zijn inmiddels de uitgaven bij fastfoodketens weer stevig hersteld.
Ook is een groot deel van de vleesproductie bestemd voor de export. Doordat de vraag naar vlees ook in exportlanden door de sluiting van de horeca wegviel, daalde de export in april en mei met maar liefst 17% ten opzichte van een jaar geleden. ABN Amro verwacht dat voor deze branche in 2021 weer sprake is van groei (+3%).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.