De verschillende rechtszaken rondom glyfosaat en het middel RoundUp hebben het Duitse chemieconcern Bayer miljarden gekost, zo tonen nieuwe cijfers over het tweede kwartaal van dit jaar aan. Ook de coronacrisis heeft zijn weerslag op het bedrijf.
Bayer schrijft over het tweede kwartaal van 2020 een nettoverlies op van €9,5 miljard. Vorig jaar kwam het bedrijf in datzelfde kwartaal nog uit op een winst van €404 miljoen. De grootste spelbrekers voor het bedrijf zijn de vele rechtszaken rondom glyfosaat en het middel RoundUp geweest. Het Duitse chemiebedrijf heeft hierdoor namelijk voor maar liefst €12,5 miljard aan uitzonderlijke kosten in de boeken moeten schrijven.
Inmiddels heeft Bayer een schikking getroffen in deze rechtszaken. Het Duitse concern komt namelijk met een bedrag van $10 miljard over de brug richting de aanklagers in de Verenigde Staten die menen kanker te hebben gekregen van het middel. De rechtszaken rondom RoundUp vormen al jaren een hoofdpijndossier voor het Amerikaanse Monsanto, dat 2 jaar geleden werd overgenomen door Bayer.
Coronacrisis
Analisten hadden gerekend op een verlies van circa €7,9 miljard in het tweede kwartaal van 2020. Dat het daadwerkelijke resultaat slechter is, komt door de coronacrisis. De farmaceutische afdeling van Bayer heeft namelijk flink te lijden gehad onder het virus. Dit omdat niet-dringende medische ingrepen werden uitgesteld en de patiënten weg bleven uit wachtkamers uit vrees voor een infectie.
Overigens is de operationele winst (de EBITDA) wel met 5,6% gestegen naar een totaal van €2,8 miljard. Dit komt voornamelijk door een groei in de agrarische sector in de regio's Latijns-Amerika, Azië/Pacific en Noord-Amerika. De omzet van het concern daalde met 2,5% tot iets meer dan €10 miljard.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.