De prijs van biologische producten blijft voor veel consumenten nog steeds de grootste barrière om tot aankoop over te gaan. Zo'n 68% van de huishoudens heeft aan vaker biologisch te kopen als de prijs lager is. Steeds meer huishoudens kopen af en toe wel een biologisch product.
Dit blijkt uit onderzoek van GfK, waartoe brancheorganisatie Bionext opdracht heeft gegeven en over publiceert. Uit de onderzoekscijfers die Bionext vrijgeeft, blijkt dat zo'n 95,1% van de Nederlandse huishoudens vorig jaar biologische producten heeft gekocht. Vooral de groep consumenten die af en toe voor biologisch kiest, koopt steeds vaker een product uit deze categorie.
Toenemend aanbod
Ruim 89% van de huishoudens koopt biologische producten in de supermarkten. Een mogelijke oorzaak voor de stijgende verkopen, is volgens Bionext het toenemende biologische aanbod bij supermarkten. Consumenten zien biologische producten met name als milieuvriendelijk (41%), diervriendelijk (40%) en puur, zonder onnodige toevoegingen (39%), zo haalt de organisatie uit het onderzoek. Slechts 14% van de huishoudens die biologisch koopt, geeft aan dit vanuit imago-overwegingen te doen.
Hoewel de prijs de grootste weerstand oplevert, is het prijsverschil afgelopen jaar tussen biologische en gangbare producten wel kleiner geworden. Biologische producten waren 5 jaar geleden gemiddeld 2 keer zo duur als gangbare producten, afgelopen jaar was dat 1,75 keer. "Biologische producten, met name seizoensproducten, zijn nu soms even duur of zelfs goedkoper dan A-merken", stelt Bionext.
Kennis helpt
Bovendien helpt meer kennis over de voordelen van biologisch ook in een hogere aankopen door de consument, vervolgt de brancheorganisatie. "Als de voordelen van biologisch duidelijker zouden zijn, is de keuze ervoor gemakkelijker gemaakt." Het totaal aandeel biologisch in het klassieke retailkanaal (supermarkt en speciaalzaken) is overigens in Nederland met 4,7% nog bescheiden. In veel andere Europese landen liggen deze aantallen beduidend hoger.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.