"Het aantal dieren dat gehouden wordt onder het keurmerk 'Beter Leven' neemt snel toe, maar het kan nog veel beter", zo stelt de Dierenbescherming. Daarom doen zij in de week van het keurmerk Beter Leven een dringende oproep aan consumenten.
Met het keurmerk kunnen de veehouders zich onderscheiden, terwijl de consumenten gericht kunnen inslaan. De veehouders hebben hun 'taak' voldaan, gezien het aantal geslachte dieren (die onder het keurmerk vallen) in 5 jaar tijd verdubbeld is tot 40 miljoen. De consument echter blijft in gebreke en kiest lang niet altijd voor Beter Leven. Met name bij de verse kipproducten wordt vaker voor de goedkopere huismerken gekozen, die volgens de Dierenbescherming veel slechter scoren.
Niels Dorland, de woordvoerder van de Dierenbescherming, meldt dat het tijd wordt dat hier verandering in komt. "De consumenten hoeven niet te wijzen naar de overheden of de boeren, maar kunnen middels hun eigen winkelmandje het verschil maken. In het geval van kipfilet kost dit maar enkele dubbeltjes meer."
Succes niet gegarandeerd
Circa 1.800 veehouders in Nederland produceren volgens de standaarden van Beter Leven. In dieraantallen is dit bijna 4 miljoen varkens, ongeveer 30 miljoen vleeskuikens, 4,3 miljoen leghennen, 30.000 runderen en circa 178.000 kalveren. Daarvoor hebben zij flink moeten investeren zonder de garantie te hebben dat dit rendeert.
Een bekend voorbeeld is varkenshouder Annechien ten Have die het Hamletz-scharrelvlees produceert. Dit voldoet aan 2 sterren van keurmerk Beter Leven. De verkoop hiervan viel echter zo tegen dat het vlees van de zomer uit de schappen werd gehaald. Ondertussen is supermarkten Plus weer begonnen met de verkoop. Volgens Dorland is de stijgende lijn weer te pakken.
Pilot-zuivel nog niet bewezen
Er loopt op dit moment ook nog een pilot met Beter Leven Zuivel, samen met 7 melkveehouders van Farmel. "De proef loopt goed, maar we zijn er nog niet." De woordvoerder laat weten dat de melkveehouders tussen de €20.000 en €30.000 hebben geïnvesteerd. Of de proef slaagt, is van de consument afhankelijk. Zo niet, dan moeten de melkveehouders op de blaren zitten.
Ondanks de sterke toename, voldoet 92% van de gehouden dieren in Nederland niet aan het keurmerk Beter Leven. Er is volgens Dorland dus nog werk aan de winkel. Daarom staat deze week in het teken van Beter Leven. Dit houdt onder meer in dat het keurmerk in de media onder de aandacht gebracht wordt. De woordvoerder meldt dat nog veel winst te boeken valt in onder meer het food service-kanaal en de verkoop bij slagerijen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/financieel/artikel/10884409/knieperige-consument-laat-beter-leven-links-liggen]Knieperige consument laat Beter Leven links liggen[/url]