Met het openen van een online stembus roept De Vegetarische Slager consumenten op zich uit te spreken in de #schnitzelgate-discussie. In de 'Alternatieve Verkiezingen', die parallel lopen aan de Europese verkiezingen, kan gestemd worden op de meest verwarrende productnamen. Het is een reactie op het plan van Europa om misleidende namen voor vleesvervangers te verbieden.
'Vegetarische Kipstuckjes' en 'Visvrije Tonyn'. Als het aan het Europees Parlement ligt, bestaan deze productnamen straks niet meer. Ze zouden namelijk misleidend zijn. Begin april werd door de Landbouwcommissie een amendement aangenomen dat bedrijven straks verbiedt om voor plantaardige producten namen te gebruiken die verwijzen naar dierlijke producten.
Europees Parlement beslist
Of het verbod er daadwerkelijk komt, hangt af van het nieuwe Europees Parlement dat op 23 mei gekozen wordt. Zij moet zich er nog over buigen. Om die reden vraagt De Vegetarische Slager juist nu aandacht voor deze kwestie. Het bedrijf wil een signaal afgeven aan het nieuw te installeren Europees Parlement. "Met de huidige productnamen weet de consument juist wat voor 'vleesch' hij in de kuip heeft. Het verlaagt de drempel om voor vegetarische alternatieven te kiezen, wat ook hard nodig is om de Europese klimaatdoelstellingen te halen", aldus Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager.
Via schnitzelgate.eu kunnen consumenten verwarrende productnamen aandragen en stemmen. "Want, als 'Vegetarische Kipstuckjes' verwarrend zijn omdat er geen dierlijke kip in zit, dan zijn er wel meer voorbeelden te noemen", vindt De Vegetarische Slager. Zo kan er reeds gestemd worden op slavink, vleestomaat, autodrop en kogelbiefstuk. Op 24 mei wordt de meest verwarrende productnaam bekendgemaakt.
Discussie in Europa
De #schnitzelgate-discussie speelt al langer. De Vegetarische Slager werd in 2012 voor het eerst door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) op de vingers getikt vanwege de naamgeving van haar producten. Ook in andere Europese landen wordt de discussie gevoerd. De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) benadrukt dat zij die discussie niet heeft gestart. "Voor ons is deze discussie ook niet zwart-wit. In onze achterban zitten immers ook producenten met hybride en plantaardige lijnen", aldus Dé van de Riet, woordvoerder bij de COV.
Wel kan Van de Riet begrip opbrengen voor personen die moeite hebben met bepaalde benamingen. "Juist omdat de plantaardige producten pal naast het vleesschap liggen en de producenten extra hun best doen om ze op vlees te laten lijken. Helderheid is van belang voor de consument. Het moet duidelijk zijn dat hetgeen dat in de verpakking zit er zo ook op staat. Dat geldt overigens niet alleen voor de naam, maar ook voor de ingrediënten, voedingswaarde en footprint."
Volgens de woordvoerder is het goed dat de overheid de kaders schept, maar is het aan marktpartijen om daar een juiste invulling aan te geven. "De markt moet zo duidelijk mogelijk zijn richting de consument. Als regelgeving daarbij helpt, staan we daar achter."
Ambitie om grootste slager te worden
De Vegetarische Slager is een onderdeel van Unilever. Het bedrijf heeft de ambitie om 'de grootste slager ter wereld te worden' met plantaardige producten die in smaak, structuur en beleving kunnen wedijveren met dierlijk vlees. De producten van De Vegetarische Slager worden inmiddels verkocht bij ruim 4.000 verkooppunten in 17 landen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=http://www.boerenbusiness.nl/financieel/artikel/10882496/stembus-voor-verwarrende-productnamen]Stembus voor verwarrende productnamen[/url]