Kwartaal na kwartaal lukt het ForFarmers om betere cijfers te presenteren. In een uitdagende markt – met weinige ruimte voor marge en krimpende dieraantallen – heeft het beursgenoteerde veevoerconcern weer duidelijk de opwaartse lijn te pakken. De strategie van het bedrijf is hier en daar soms best gedurfd, maar werpt voorlopig wel zijn vruchten af. De beurswaarde staat intussen ook weer op het hoogste niveau in anderhalf jaar.
Toeval of niet, maar sinds het aantreden van Pieter Wolleswinkel als CEO nu zo'n anderhalf jaar geleden gaat het duidelijk beter met het bedrijf. Dit ligt niet zozeer aan de marktomstandigheden, want die zijn door de krimpende dieraantallen nog altijd uitdagend. De opwaartse lijn is een combinatie van factoren. Zo zijn de verlieslatende activiteiten in België vorig jaar afgestoten en zodoende geen stoorzender meer in de boeken. Deze ingrijpende stap werpt daarmee direct zijn vruchten af. Ook zijn de grondstoffen- en energiemarkten zijn dit jaar veel minder volatiel, waardoor de marges makkelijker te bewaken zijn.
Kennis betaalt zich uit
Maar daarmee is volumegroei op de Nederlandse thuismarkt nog niet geboekt. In het derde kwartaal realiseerde ForFarmers liefst 6% autonome volumegroei. Het kan niet anders of andere voerbedrijven in ons land hebben hier last van. ForFarmers zet al jaren in op kennis en voeradvies op het boerenerf en dat lijkt nu pas echt zijn vruchten af te gaan werpen. Vooral in de melkveehouderij, waar melkveehouders middels voer moeten sturen om de CO2-footprint omlaag te brengen. Voerbedrijven met veel schaal kunnen deze kennis in de regel beter organiseren dan de kleinere partijen. Ook in de varkens- en pluimveehouderij wordt de footprint in toenemende mate een issue, waarmee de tijd in hun voordeel is.
Misschien is dit ook wel de reden dat ForFarmers recent het lidmaatschap opzegde van brancheorganisatie Nevedi, waarmee ze overigens een flinke steen in de vijver gooide. ForFarmers gaf als reden op dat het sneller wil verduurzamen dan het collectief binnen Nevedi dat wil. Maar waarschijnlijk speelt ook mee dat ze de kennis liever binnenboord houden in plaats van te delen met concurrentie. Als marktleider is het meer geven dan nemen.
Overname en joint venture
Nog een opvallende stap die werd genomen, is de recente overname van Van Triest Veevoeders. Hiermee zo'n €70 miljoen aan omzet werd aangekocht, met bovendien een keurige nettowinstmarge van ruim 6%. Strategisch gezien ook een interessante speler, vanwege de sterke positie in reststromen. Maar vanouds heeft dit ietwat eigengereide familiebedrijf wel een duidelijk ander profiel wat lastig te integreren valt. Anders dan in het verleden wordt dit opgelost door het bedrijf niet om te dopen tot ForFarmers, maar apart te positioneren als Van Triest CirQlar. Voor de klantenbinding waarschijnlijk ook niet onbelangrijk.
Ook op de Duitse markt werd afgelopen kwartaal een tamelijk ingrijpende stap gezet door de activiteiten te bundelen met team agrar in een gezamenlijke joint venture. Deze stap is een logisch gevolg bij de lokale aanpak van ForFarmers waar Wolleswinkel sterk op inzet. Als het beter is om de business te delen, wordt dit niet nagelaten. De CEO heeft het bedrijf in de afgelopen maanden ongemerkt behoorlijk naar zijn hand gezet. Verdere stappen zijn waarschijnlijk op komst, zo liet de dit jaar aangetreden CFO Marloes Roetgerink in september weten in een interview met ABM Financial News. Zij gaf aan uit te kijken naar verdere overnames. Waarschijnlijk in de vier landen waar ForFarmers reeds actief is, maar mogelijk ook daarbuiten. In het Verenigd Koninkrijk waar het tij tegenzit lijkt sowieso nog iets te moeten gebeuren. Dit na een eerdere mislukte poging om de Britse activiteiten - net als in Duitsland - te bundelen met een lokale partij.
Op koers voor enige doelstelling
Analisten die ForFarmers op de voet volgen, spreken al met al van 'stapjes in de goede richting'. Het aandeel is intussen weer opgeklommen tot boven €3,30 en staat daarmee weer op het niveau sinds de uitbraak van de oorlog in Oekraïne, wat de beurskoers toen nog verder omlaag duwde. Door mindere prestaties in het verleden werden alle doelstellingen losgelaten, behalve het rendement op geïnvesteerd kapitaal. ForFarmers ligt naar eigen zeggen op koers om deze doelstelling van 10% weer te behalen.
Hoewel de lijn omhoog duidelijk is ingezet, blijven de uitdagingen voor ForFarmers onverminderd groot. Enkel Polen is nog een groeimarkt. En op de Nederlandse thuismarkt moet het effect van diverse stoppersregelingen (Lbv en Lbv-plus) zich nog laten gelden. Maar het huidige management is stabiel en niet bang om de koe bij de horens te vatten als dat nodig is. Voorlopig betaalt zich dat uit in betere resultaten.