Coöperatie ABZ De Samenwerking en coöperatie De Valk Wekerom gaan na een snuffelperiode van vijftien maanden definitief samen verder. Een grote verrassing is dit niet, maar wel opvallend is dat de oude naam ABZ Diervoeding nieuw leven wordt ingeblazen. In drie jaar tijd voegde directeur Marcel Roordink al vier voerbedrijven samen en met De Valk Wekerom wordt hier een vijfde aan toegevoegd. "Wij zijn goed in het fuseren van voerbedrijven."
5 voerbedrijven in 3 jaar onder dezelfde vlag verder |
ABZ Diervoeding fuseerde in 2021 met De Samenwerking. Op basis van gelijkwaardigheid ging de nieuwe coöperatie toen verder onder de naam ABZ De Samenwerking. Daarna werden Bosgoed Diervoeders en Klein Hekkeler overgenomen. Begin vorig jaar werd bekend dat ABZ De Samenwerking en coöperatie De Valk Wekerom een fusie gingen onderzoeken. Gisteravond is deze stap door de leden(raad) van beide coöperaties goedgekeurd. Vanaf 29 april gaan beide coöperaties verder onder de 'nieuwe' naam ABZ Diervoeding. |
Gefeliciteerd met deze stap. Jullie zijn zo langzamerhand de fusiespecialist van de Nederlandse mengvoersector?
Roordink lacht: "Zo zou ik het niet willen noemen, maar we hebben intussen wel veel ervaring hoe je voerbedrijven samenvoegt. En hoewel het misschien arrogant klinkt, durf ik te stellen dat we er goed in zijn. We hebben de afgelopen jaren vijf bedrijven samengevoegd, we weten dus wat ons te wachten staat. De wereld om ons heen veranderd, net als de Nederlandse veehouderij en de visie daarop. Wij zijn een coöperatie voor de blijvers. Met de fusies en overnames in de afgelopen jaren antiperen we op de toekomst."
Wat halen jullie binnen met coöperatie De Valk?
"Door de fusie worden we niet alleen groter, maar we verrijken ook de nieuwe coöperatie. De Valk loopt voorop in biologisch en is vanouds sterk in legpluimvee. Door de fusie produceren we ook de biologische voeders in eigen fabriek. Dat was hiervoor nog niet. De fusie wordt volgende week geëffectueerd, maar met terugwerkende kracht voegen we onze jaarrekeningen met ingang van 2024 samen."
Met deze stap passeren jullie de grens van 1 miljoen ton mengvoer?
"We blijven denk ik net onder deze grens steken. Maar dat is prima hoor. Goed is beter dan groot. Wel krijgen we een nog betere regionale dekking en daar zetten wij sterk op in."
Wat is eigenlijk het geheim van een succesvolle fusie?
"De kunst is de verschillende bedrijven daadwerkelijk te laten integreren en tegelijkertijd de identiteit in de regio te behouden. Integreren betekent werken via dezelfde systemen, het doorvoeren van dezelfde arbeidsvoorwaarden en de voerassortimenten samenvoegen. De afdelingen inkoop, kwaliteit en finance sturen we centraal aan. Onze identiteit proberen we te behouden door vanuit de regio te werken. Het is bij ons dus geen probleem als het voer eventueel in het dialect of in de Friese taal wordt besteld, om maar een voorbeeld te noemen."
Jullie stoffen de oude naam ABZ Diervoeding weer af?
"Ja, dat klopt. In drie jaar tijd moeten we vijf bedrijven samen zien te voegen. Om achter onze huidige naam ABZ De Samenwerking ook nog coöperatie De Valk Wekerom te plakken, zou onlogisch zijn. Bovendien is het marketingtechnisch niet sterk. Intern werd al gegrapt dat dit niet op de bulkauto zou passen. Daarom hebben we een merkenbureau ingeschakeld om dit proces in goede banen te leiden. Aan een volledig nieuwe naam hebben we ook even gedacht, maar dat is geen optie. Dan zouden we al onze bulkauto's moeten overspuiten wat veel geld kost. Daarbij is ABZ een sterke naam en het heeft een aantal voordelen. Het begint met een A en dus sta je vaak bovenaan in lijstjes. Daarnaast bekt het makkelijk en de letters A en Z in onze naam suggereert dat hier veel tussenzit. En dat is in ons geval ook zo. Wel plakken we heel bewust het achtervoegsel diervoeding achter de naam ABZ. We zijn natuurlijk geen KLM of IBM waarbij heel Nederland weet wie ze zijn."
Zijn jullie uitgefuseerd nu?
"Laat ik het zo zeggen: we hebben voorlopig geen fusie nodig om een stap voorwaarts te zetten. Met een marktaandeel van zo'n 10% is het echter ook niet zo dat we in Nederland uitgegroeid zijn. De komende tijd ligt onze focus op het goed integreren van de verschillende bedrijven. Maar als iemand belt en zegt: 'Marcel, laten we een kopje koffie gaan drinken', dan zeg ik bij voorbaat geen nee. Maar om misverstanden te voorkomen, het buitenland lonkt niet. Dat past niet bij onze coöperatie."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.