ABZ De Samenwerking

Nieuws Jaarcijfers

ABZ heeft meer klanten, maar voerafzet stagneert

19 Maart 2024 - Wouter Baan - 2 reacties

Na een jarenlange aaneenrijging van groeicijfers noteert de voerafzet bij ABZ De Samenwerking in 2023 een lichte krimp. Het aantal klanten stijgt wel. 

De mengvoerafzet kwam vorig jaar uit op 777.000 ton. Inclusief losse grondstoffen werd 942.500 ton afgezet. Dit is een daling van 2,34% vergeleken met een jaar eerder. De mengvoerafzet daalde iets harder, maar dat wordt gecompenseerd door de verkoop van losse grondstoffen.

Het ledenaantal door de aanwas van nieuwe klanten stijgt van 2.601 naar 2.677. Dat de voerafzet niet meestijgt, komt door de opkomst van houderijconcepten in de pluimveesector die minder dieren per vierkante meter voorschrijven.

Meer winst en hogere nabetaling
De winst steeg in 2023 met €1,4% naar €7,3 miljoen. Hiervan wordt €2,3 miljoen ingezet voor dividend, wat concreet resulteert in een nabetaling van €4 per afgenomen ton mengvoeders. Dit is een €1 meer vorig jaar. De coöperatie noemt het een welkome ontwikkeling dat de voerprijzen vorig jaar flink zijn gedaald en is verder ook content met het resultaat. 

Eind vorig jaar maakte ABZ De Samenwerking bekend een fusie met Coöperatie De Valk Wekerom te onderzoeken om in te spelen op de toekomstige ontwikkelingen in de Nederlandse veehouderij. Over de status hiervan worden geen mededelingen gedaan.  

Heb je een tip, suggestie of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Laat het ons weten

Wouter Baan

Wouter Baan is hoofdredacteur van Boerenbusiness. Hij richt zich daarnaast op zuivel, varkens en vleesmarkten. Ook volgt hij de (bedrijfs)ontwikkelingen binnen de agribusiness en interviewt hij CEO’s en beleidsmakers.
Regenradar
Powered by Agroweer
Reacties
2 reacties
Abonnee
jan jansen 19 Maart 2024
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10908288/abz-heeft-meer-klanten-maar-voerafzet-stagneert]ABZ heeft meer klanten, maar voerafzet stagneert[/url]
de drie grote jongens (ABZ, Agrifirm en Forfarmers) zijn structureel te duur met hun krachtvoer. Blijkbaar een te duur vastekosten beleid!!
Abonnee
Piet 19 Maart 2024
Ik wist niet dat ABZ ook al bij de grote drie hoort
U kunt niet meer reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en ontvang elke dag het laatste nieuws in je inbox

Bel met onze klantenservice 0320 - 269 528

of mail naar support@boerenbusiness.nl

wil je ons volgen?

Ontvang onze gratis Nieuwsbrief

Elke dag actuele marktinformatie in je inbox

Aanmelden