Uit cijfers van de Duitse statistiekdienst Destatis blijkt dat het aantal varkens in Duitsland licht is toegenomen. Het aantal koeien laat daarentegen een behoorlijk forse daling zien.
De novembertelling komt uit op 3,71 miljoen melkkoeien. Dit is een daling van 2,5% vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. In alle deelstaten is een daling zichtbaar. Vanwege recordhoge melkprijzen was in 2022 de daling met 0,6% relatief beperkt.
Intussen zijn de melkprijzen flink weggezakt en daarmee is de langjarige dalende trend weer opgepakt, of zelfs versterkt. Niet eerder in de recente geschiedenis was de daling zo groot. Het aantal bedrijven met melkkoeien slonk zelfs met 4,4% en zit nog net boven 50.000. Gemiddeld telt een Duits melkveebedrijf 73,4 melkkoeien.
Varkensstapel groeit
Voor het eerst sinds de novembertelling van 2020 is de Duitse varkensstapel in omvang toegenomen. In november 2023 telde Duitsland 1,3% meer varkens dan tijdens de telling van mei. Een toename van 266.000 varkens vergeleken met de vorige telling. Vergeleken met de novembertelling van 2022 is er nog wel een lichte min van 0,7%, ofwel 150.600 dieren.
De hoge biggenprijs in 2023 lijkt de voornaamste oorzaak van de stijging. Met name de biggenstapel maakte een stijging door. In totaal nam het aantal biggen met 3,7% oftewel 365.000 biggen toe. Ondertussen daalde het aantal vleesvarkens met 1,1% oftewel 103.800 varkens.
Aantal varkensbedrijven stagneert
Opvallend is vooral dat het aantal varkenshouders ongeveer gelijk blijft vergeleken met de meitelling. In totaal kent Duitsland 16.200 varkensbedrijven. Dit is een duidelijke trendbreuk, aangezien het aantal varkensbedrijven de laatste tien jaar met 42,1% afnam. In deze periode besloten 11.800 varkensbedrijven om ermee te stoppen. Vergeleken met een jaar geleden nam het aantal bedrijven met 4,5% af, een daling van 800 varkensbedrijven. Over de periode van een jaar zet de trend van minder varkensbedrijven die meer varkens houden door.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.