Aan alles proef je dat ForFarmers - naast de grootste mengvoerfabrikant in Europa - ook marktleider wil worden op duurzaamheid. Biologisch en bijproducten moeten het antwoord worden op de mengvoerafzet die in 2022 opnieuw fors terugliep. Met Theo Spierings als nieuwe kapitein aan boord wil de beursgenoteerde veevoerreus een andere richting inslaan, zo werd bij de toelichting op de vandaag gepubliceerde jaarcijfers ook opnieuw bevestigd door COO Pieter Wolleswinkel (links) en CFO Roeland Tjebbes.
De wilde avonturen van de voormalige CEO Yoram Knoop zijn ingewisseld voor een reëler beleid, waarbij niet groei maar groen prominent naar voren komt. Typerend hierbij is dat in de vorig jaar aangepaste strategie de leus build to grow werd ingewisseld voor going circulair. Het geforceerd toetreden tot nieuwe markten buiten Europa is allang geen doel op zich meer. Sowieso lijkt ForFarmers zorgvuldiger naar overnames te kijken. Terugkijkend op de afgelopen jaren waren niet alle acquisities even succesvol. De laatste grote overname was De Hoop Mengvoerders en de aankondiging van die deal is ondertussen alweer van twee jaar geleden.
Volumes onder druk
Commercieel gezien zijn de prestaties van ForFarmers in de afgelopen jaren aanzienlijk verslechterd. Als marktleider zijn ze het meest vatbaar voor de krimp in dieraantallen. In toenemende mate lijkt in Lochem het besef door te dringen dat het overeind houden van de afzetvolumes bijna onbegonnen werk is. De voerafzet is van ruim 10 miljoen ton intussen teruggezakt tot 9 miljoen ton, een teruggang van meer dan 10% dus. En daarmee is de kous waarschijnlijk nog niet af, want op de Nederlandse thuismarkt moet de grootste reductie van de veestapel waarschijnlijk nog komen.
Pieter Wolleswinkel (COO ForFarmers)
Van onderbezetting in de fabrieken is volgens COO Pieter Wolleswinkel echter geen sprake. "Door een recente fabriekssluiting in Nederland zijn productiecapaciteit en afzet de komende jaren in balans", zo geeft hij desgevraagd aan bij de persconferentie op de toelichting van de jaarcijfers. Ook laat Wolleswinkel weten dat ForFarmers de Total Feed-aanpak loslaat. In markten als Duitsland en België wordt het daardoor mogelijk om het advies los te koppelen van de voeraankoop. In Nederland en ook Polen komt die mogelijkheid er overigens niet.
Uit de toelichting blijkt verder dat ForFarmers ook een lastig jaar heeft gehad in biologisch, zoals dat wordt benoemd door CFO Roeland Tjebbes. De biologische dochteronderneming Reudink zag de afzet slinken, hoewel de tonnages niet zijn gespecificeerd. "Door de hoge inflatie kampt de biologische sector met vraaguitval in het winkelschap, dat raakt ook de voerafzet", aldus Tjebbes. Voor de toekomst is ForFarmers echter onverminderd positief over de afzet van biologisch voer, mede door de stimulerende overheidsmaatregelen. Wolleswinkel laat zich ontvallen de positie in biologisch te willen versterken in Europa, hij lijkt daarbij te hinten op overnames in dit segment.
Leidend worden in duurzaamheid
Ook zet ForFarmers volop in op bijproducten, waar de organisatie intern voor wordt aangepast. Met gepaste trotst meldt de directie dat de afzet van bijproducten vorig jaar is gegroeid. Dit verklaart dat de totale voerafzet minder hard daalt dan de afzet van mengvoer. Volgens Tjebbes is dit in meerdere opzichten een gunstige ontwikkeling. Zowel voor de marge als voor de duurzaamheidsprestaties met betrekking tot de herkomst van grondstoffen.
Ook met het aantreden van oud-Fonterra-topman Theo Spierings, die van duurzaamheid een persoonlijke missie maakte, lijkt ForFarmers gas te willen geven op dit thema. Hoewel Spierings de persconferentie door persoonlijke omstandigheden moest laten schieten, onderstreept hij in het persbericht de noodzaak om te verduurzamen. Zijn ambitie is dat ForFarmers hierin een leidende rol gaat spelen.