Hoewel het resultaat van Danish Crown lager uitpakt, boekt het Deense slachtconcern nog altijd een dikke winst. In de eerste helft van het gebroken boekjaar 2021/22 werd een winst geboekt van omgerekend €147 miljoen euro.
De omzet steeg in de eerste helft van het gebroken boekjaar (dat loopt van juli tot en met december) met 3,6% tot een record van omgerekend ruim €4 miljard. Door hogere kosten voor transport, verpakkingsmateriaal en energie liep de winst wel wat terug. Toch zijn de cijfers indrukwekkend vergeleken met Europese concurrenten als Vion en Westfleisch, die over heel 2021 een stevig miljoenverlies moesten rapporteren. Ook Tönnies rapporteerde een behoorlijk omzetverlies, zonder zich uit te laten over de baten.
Chinese afzet wordt gemist
Ondanks dat het Deense coöperatieve vleesconcern nog altijd groene cijfers schrijft, wordt gesproken over moeilijke omstandigheden op de afzetmarkten. Vooral de vraaguitval in China is een gemis. Hierdoor focust Danish Crown zich nu meer op Europa, de Verenigde Staten, Australië en Japan. Dochterbedrijf DAT-SCHAUB, dat dierlijke producten verkoopt aan de farmaceutische industrie, draagt positief bij aan het resultaat. Ook de rundveetak presteert goed. Door de tekorten zijn de prijzen tot recordniveaus gestegen. Eerder zei CEO Jais Valleur hierover dat rundvlees, net als champage, een luxegoed gaat worden.
Varkensprijs blijft achter
Over de varkensprijs die de coöperatieve leveranciers ontvangen, is Valleur niet tevreden. Danish Crown heeft zichzelf als doel gesteld om €0,08 per kilo boven de Europese benchmark te betalen, maar komt daar bij lange na niet aan. In het eerste half jaar lag de varkensprijs gemiddeld €0,02 boven het Europees gemiddelde. In de afgelopen jaren werd dit doel wel behaald. Valleur spreekt over moeizame omstandigheden voor de varkenshouders die verbonden zijn aan het slachtconcern.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.