Greenpeace heeft vannacht (11 mei) een Braziliaans schip met sojabonen bij de sluizen van IJmuiden geblokkeerd. De activistische milieuorganisatie wil daarmee aandacht vragen voor het zogenaamde EU-wetsvoorstel voor ontbossingsvrije producten dat momenteel wordt besproken in het parlement. Ook Nevedi is tegen ontbossing, maar stelt dat Greenpeace als doel heeft om de Europese soja-import volledig stil te leggen.
Door het 225 meter lange schip met de naam 'Crimson Ace' te blokkeren, wil de actiegroep aandacht vragen voor ontbossing in relatie tot de Europese soja-import. Hiervoor is eind vorig jaar een wetsvoorstel gepubliceerd, waarover het Europese parlement zich waarschijnlijk na de zomer zal buigen. Het schip met 60.000 ton soja aan boord vertrok vorige maand uit Brazilië en is op weg naar de Rotterdamse haven. "Niemand kan zeggen of deze lading deugd, of niet. Daarom houden wij dit schip tegen", zo geeft Andy Palmen namens de actiegroep aan. De ontbossingsvrije certificaten zijn volgens Palmen een papieren werkelijkheid.
Lobby Fefac stuit tegen de borst
De actie van Greenpeace houdt verband met een nieuwe Europese wet voor ontbossingsvrije geteelde soja. De Europese veevoersector zou, middels lobby van de Europese diervoerbrancheorganisatie Fefac, de wet willen afzwakken, stelt Palmen. "Het is goed dat deze wet er komt, maar er zitten gaten in. In het wetsvoorstel zijn nu alleen bossen beschermd, maar dit willen wij breder trekken door ook natuurgebieden te beschermen. Tegenwoordig wordt veel soja geteeld waar in de Amazone niet zozeer bos voor wordt gekapt, maar wel natuurgebieden voor worden opgeofferd." Ook wil Greenpeace dat alle commodity's via deze wet worden getoetst, dus bijvoorbeeld ook maïs en palmolie.
Met de blokeeractie wil Greenpeace vooral de aandacht trekken van de politici in Brussel. Hoewel de veevoersector met de import van Braziliaanse soja de wet niet overtreedt, is deze ook onderdeel van het probleem. De lobby van Fefac stuit Greenpeace tegen de borst. Vorige week ging de actiegroep zodoende al bij het hoofdkantoor van ForFarmers langs. De marktleider werd toen uitgedaagd om de ontbossingswet te ondersteunen, maar dat wilde het veevoerconcern niet. ForFarmers zegt in deze discussie via Fefac te spreken.
Overigens is de discussie breder dan enkel de veevoersector. Ook de oorsprong van soja voor plantaardig vlees en zuivel is vaak onbekend, erkent Palmen. Of consumenten met principiële redenen deze producten voorlopig links moeten laten liggen, laat hij in het midden. "Deze volumes staan niet in verhouding met het verbruik van de veevoersector."
Nevedi: 'Ook wij zijn tegen ontbossing'
Henk Flipsen, voorzitter van Nevedi, laat desgevraagd weten dat het met de importvolumes verhoudingsgewijs wel meevalt. Flipsen zegt dat Europa maar 10% van de wereldwijde soja voor rekening neemt, al wil hij daarmee het probleem niet afzwakken. "Ook de diervoersector in Europa is tegen ontbossing. Al vijftien jaar zijn we bezig om ontbossingsvrije soja te borgen." Bij te strenge importwetgeving zal Europa op de wereldmarkt buiten spel komen te staan. "Daarmee blokkeer je feitelijk dat Europa nog Braziliaanse soja kan importeren en dat schiet zijn doel voorbij." Dit zou alleen maar ontbossing in de hand werken, omdat andere landen vaak minder kritisch zijn."
Flipsen is wel voorstander van certificering van fysieke handelsstromen, iets wat de wet ook voorschrijft. "Dit is iets wat wij in Nederland al doen, maar in veel andere Europese landen nog niet wordt gedaan. Daarmee zou er een beter level playing field ontstaan."
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10898376/greenpeace-heeft-voerindustrie-op-de-korrel]Greenpeace heeft voerindustrie op de korrel[/url]