Toch nog sneller dan gedacht heeft ForFarmers een nieuwe topman gevonden. De 55-jarige Chris Deen, nu nog CEO van Aviko, mag het beursgenoteerde veevoerconcern door turbulente tijden gaan leiden; met de krimp van de veestapel op de thuismarkten als belangrijkste uitdaging. De keuze voor Deen is opvallend te noemen. De timing van bekendmaking is eveneens opmerkelijk.
Op de avond voor de Algemene Vergadering van Aandeelhouders, waarop de toen nog zittende CEO Yoram Knoop werd uitgezwaaid, deed ForFarmers een persverklaring de deur uit met de mededeling dat Deen hem opvolgt. Dit kan natuurlijk toeval zijn, maar het lijkt bewust getimed. Per 1 juli treedt hij aan. In tussentijd neemt CFO Roeland Tjebbes de honneurs waar en zal ForFarmers geen strategische koerswijzigingen doen. 'Enige tijd' na aantreden van Deen worden die plannen onthuld, werd aangegeven.
Koerswijzigingen aanstaande
Koerswijzigingen lijken aanstaande te zijn. ForFarmers moet namelijk in actie komen om het afzetvolume weer boven de 10 miljoen ton te krijgen. Uitbreiding naar een zesde land is daarvoor de meest voor de hand liggende keuze, gezien de volumes op de bestaande markten teruglopen. Tegelijkertijd is het de vraag of ze het aandurven om bijvoorbeeld de Aziatische markt in te duiken. Onder Knoop, op wie ze in Lochem na ruim acht jaar waren uitgekeken, werden twee jaar geleden nog ambitieuze plannen geformuleerd om buiten Europa te treden. Die plannen gingen door tegenvallende resultaten weer de ijskast in.
De keuze voor Deen bevestigt dat ForFarmers niet per se de gebaande paden heeft gekozen in de zoektocht naar een nieuwe CEO. Deen kent de voermarkt niet, noch de commodityhandel daaromheen. Dit is een gok, maar hoeft geen probleem te zijn. Sterker nog, het kan juist verfrissend werken. Net zoals voormalig FrieslandCampina-CEO Cees t'Hart niet thuis was in de melkveehouderij en de zuivel, maar de coöperatie wel succesvol wist te leiden. Bovendien krijgt Deen met COO Pieter Wolleswinkel een goede rechterhand die thuis is in de markt. Inclusief een bataljon managers, adviseurs, inkopers en nutritionisten.
Resultaten onder vergrootglas
Deen heeft ruime bestuurservaring. Hij was een paar jaar eindbaas bij Bakkersland, voordat hij twee jaar geleden aan zijn klus bij Aviko begon. Bij Bakkersland groeide hij van CFO door naar CEO. Een extra dimensie in zijn nieuwe rol bij ForFarmers is het beursgenoteerde karakter van de onderneming. Daarmee liggen de resultaten onder een vergrootglas. Wat eveneens voor Deen pleit, is dat hij gewend is met een boerenachterban om te gaan. Wie de taal van akkerbouwers verstaat, kan vast ook connecten met veehouders, zo moet de Raad van Commissarissen gedacht hebben. Op dit punt blonk Knoop niet uit, al is Deen bij voorbaat ook geen agrarisch boegbeeld te noemen.
Mensen die met Deen hebben gewerkt, omschrijven hem meer als een degelijk bestuurder, dan een dynamische verandermanager met wilde ideeën. Dat Deen vroegtijdig afzwaait bij Aviko valt hem te vergeven. De stap naar het beursgenoteerde ForFarmers kan immers gezien worden als een promotie ten opzichte van het aardappelconcern, dat – met alle respect – een dochteronderneming van Cosun is. De voornaamste uitdaging bij zijn nieuwe klus is om het vertrouwen van beleggers te herwinnen en daarmee de beurskoers weer op te krikken. De enige remedie hiervoor lijken rust en resultaten. In de afgelopen jaren was ForFarmers een van de slechts presterende fondsen op het Damrak, waarbij ze pech hebben dat het veevoerconcern vaak niet past in 'groene beleggingsportefeuilles'.
Een zesde land?
ForFarmers heeft groeipotentie nodig om weer bij beleggers op de kaart te komen. Daar ontbreekt het nu aan, door de uitdagende omstandigheden op de thuismarkten. Enkel het continueren en optimaliseren van de activiteiten op de bestaande markten is waarschijnlijk niet genoeg. Er is nieuw elan nodig, zoals twee jaar geleden eigenlijk al door Knoop is geformuleerd. De balans van ForFarmers is sterk genoeg om een zesde land aan te boren.
Of dat in of toch buiten Europa zal zijn, horen we waarschijnlijk ergens in de herfst. En als ze bij ForFarmers echt op zoek zijn naar een markt met potentie, dan zou de snelgroeiende visvoermarkt ook nog een optie kunnen zijn. Al is dat wel een sprong in het diepe, wat dan weer niet past bij de Achterhoekse roots van het bedrijf. Deen wacht hoe dan ook een uitdagende klus en zal flink aan de bak moeten. Of 'aanpoten' zogezegd, om in aardappeltermen te spreken.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.
Dit is een reactie op het Boerenbusiness artikel:
[url=https://www.boerenbusiness.nl/varkens/artikel/10897899/neemt-forfarmers-een-gok-met-nieuwe-ceo]Neemt ForFarmers een gok met nieuwe CEO?[/url]