De Duitse vakbond voor Varkenshouders (ISN) had afgelopen donderdag (4 november) haar jaarlijkse ledenavond. Een aantal afgevaardigden van middelgrote slachthuizen spraken op deze avond en deden uit de doeken hoe beroerd de huidige situatie op de Duitse varkensmarkt volgens hen is.
Gerald Otto van de Duitse slachterij Goldschmaus Groep en Bernhard Simon van SIMON Fleisch deelden hun opinie over de huidige problemen voor de varkenssector. Centraal stond de vraag of de afzetproblematiek tijdelijk is of dat er sprake is van een diepe crisis. Er werd gewezen op de problemen rond de arbeidskrapte en de effecten van de Chinese importban op Duits varkensvlees.
Krappe beschikbaarheid arbeid
Bernhard Simon deelde mee dat de zeer krappe arbeidsmarkt voor het bedrijf op dit moment het grootste probleem is. "Er komt niemand meer, het is een catastrofe." Naast corona zijn de sinds dit jaar verplichte arbeidscontracten voor de slachtsector een groot probleem. De vaste contracten bieden meer sociale zekerheid, maar buitenlandse medewerkers zitten daar volgens Simon niet op te wachten. Zij willen het liefst een zo hoog mogelijk nettoloon, daarom zetten uitzendbureaus mensen nu liever in bij sectoren waar contracten niet verplicht zijn: de wijnbouw, transport of locaties van Amazon.
Situatie vleesmarkt ook 'catastrofaal'
Gerald Otto van de Goldschmaus Groep geeft aan dat de impact van de weggevallen export naar China bovendien enorm is. Bijproducten als staarten en poten zijn niet meer te verkopen en moeten door veel bedrijven ter destructie worden aangeboden. Voor de vierkantsverwaarding is dit uitermate nadelig en ook Otto spreekt van een catastrofe. Volgens hem verliezen slachthuizen in Duitsland op het moment €50 tot €70 per varken en zijn er dringend nieuwe markten nodig voor deze onderdelen.
Een afgevaardigde van supermarktketen Rewe uit Duitsland haalt ook nog de zorgwekkende ontwikkeling van de Duitse consumptie van vlees aan. Volgens het bedrijf is de afzet van vlees voor de barbecue dit seizoen zeer slecht verlopen. Hij zegt dat er dit jaar 60% minder barbecue-artikelen zijn verkocht dan in 2020.