ISN, de belangenbehartiger van varkenshouders in Duitsland, is content dat supermarkten vlees in de aanbieding doen. Dit kan de varkensprijzen op termijn lucht geven.
In navolging van Aldi heeft ook Lidl aangegeven Duits varkensvlees in de aanbieding te doen. De achterliggende gedachte hierbij is om de vleesvoorraden af te bouwen door de verkoop aan te wakkeren. Naar schatting hangt er 360.000 ton varkensvlees in vrieshuizen boven de markt. Ter vergelijking: in 2020 produceerde Duitsland 4,7 miljoen ton varkensvlees (geslacht gewicht).
Hoewel het als een tegenstelling klinkt om de prijscrisis in de varkenshouderij met stuntacties te bestrijden, is het volgens ISN een stap in de goede richting.
Eerst vleesvoorraden afbouwen
De belangenbehartiger is van mening dat de vleesvoorraden eerst worden afgebouwd, alvorens de vraag naar varkens kan aanwakkeren. En omdat Duitse consumenten extreem prijsgevoelig zijn, zijn stuntacties waarschijnlijk effectief. De ISN roept andere supermarkten op om het voorbeeld van Aldi en Lidl te volgen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.