In het Verenigd Koninkrijk is een nijpend tekort aan CO2 ontstaan en dat raakt ook de voedselketen. Het is niet onwaarschijnlijk dat dit resulteert in lege schappen.
Door de sluiting van 2 kunstmestfabrieken, als gevolg van de hoge gasprijzen, wordt er fors minder CO2 geproduceerd. Dit bijproduct wordt dankbaar afgenomen door slachterijen, die er dieren mee bedwelmen tijdens het slachtproces. Ook drankfabrikanten gebruiken CO2 voor het toevoegen van koolzuur aan bier en frisdrank. Ook wordt CO2 gebruikt om voedsel te verpakken.
Door het dreigende tekort hangen er donkere wolken boven de Britse voedselvoorziening. Belangenbehartigers van de vleessector laten weten dat sommige slachterijen slechts nog voorraad hebben tot eind deze week. Alternatieven om dieren te bedwelmen, zijn er niet. Dit betekent dat de vleesverwerking mogelijk zeer spoedig tot stilstand komt. Ook Britse veehouders volgen de situatie nauwlettend. Wanneer het slachtproces stagneert, dan kan het vee niet weg en dreigen overvolle stallen met alle gevolgen van dien.
Kerst zonder kalkoen
In deze tijd van het jaar worden de voorbereidingen getroffen voor het produceren van kalkoenen, die bovenaan prijken op het kerstmenu van de Britten. Slachterijen zeggen dat dit feest niet doorgaat, mits er niet snel een oplossing wordt gevonden. Er wordt naar de overheid gekeken om dit probleem op te lossen.
Meer problemen
Los van het CO2-tekort kampt de Britse voedselsector al met de nodige problemen. Onder meer door een gebrek aan personeel. Als gevolg van de Brexit zijn veel arbeidsmigranten vertrokken. Ook de quarantaineverplichtingen rondom corona gooit roet in het eten. Vorige week kwam nog de berichtgeving naar buiten dat de melk op sommige plekken niet meer wordt opgehaald.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.