Tönnies, de grootse vleesverwerker in Duitsland, profiteert van de stijgende populariteit van vleesvervangers. Het bedrijf heeft een sterke omzetstijging geboekt. Daar waar de omzet in 2019 nog uitkwam op €8,3 miljoen, verwacht Tönnies voor het einde van dit jaar een omzet van €30 miljoen (+250%). Hiervan komt circa €24 miljoen uit worstvervangers en circa €6 miljoen uit de categorie vleesvervangers.
De vegetarische en veganistische producten van vleesconcern Tönnies worden geproduceerd in de eigen fabriek in Böklund. De capaciteiten daar worden uitgebreid, zodat het assortiment verder kan groeien. Het concern verwacht voor het einde van dit jaar een omzet van zo'n €24 miljoen in het segment 'worstvervangers' en ongeveer €6 miljoen in de vleesvervangers. Tegen 2025 zal de totale omzet in beide gebieden naar verwachting stijgen tot ruim €120 miljoen.
Tönnies levert worst- en vleesvervangers onder de merknamen 'Gutfried', 'Veviva' en 'Es schmeckt. Het aanbod is niet alleen gericht op vegetariërs en veganisten, maar ook op flexitariërs. Oftewel, degenen die af en toe zonder vlees willen. Speciaal voor deze doelgroep heeft het Duitse vleesconcern kipnuggets, kipschnitzel of vissticks in de markt gezet. Het bedrijf werkte twee jaar aan deze producten, voordat ze 'marktrijp' waren.
Toekomstplannen
Tönnies wil in de toekomst ook duurzame snacks, barbecueproducten en sauzen produceren. Als onderdeel van de duurzaamheidsagenda gebruikt het in alle vleesvervangende producten bewust geen regenwoudsoja, maar juist alleen Europese soja.
De laatste jaren waren er tevens geruchten over een mogelijke overname van Tönnies. Vorige week maakte het bekend dat het een familiebedrijf blijft. Robert, Clemens en Maximilian Tönnies behouden hun aandelen.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.