De grote Amerikaanse vleesproducent Tyson Foods heeft zijn resultaten over het tweede kwartaal van 2021 flink opgevoerd. Het bedrijf wist niet alleen grotere volumes vlees af te zetten, maar profiteerde ook van hoge vleesprijzen.
Het bedrijf profiteert flink van de gunstige omstandigheden op de Amerikaanse vleesmarkten. Met name de vraag naar rund- en varkensvlees was in het eerste half jaar goed. Consumenten lijken de consumptie flink te hebben opgevoerd, nu de effecten van de coronapandemie wat naar de achtergrond verschuiven. Hoewel Tyson aan de afzetkant dus over gunstige ontwikkelingen spreekt, drukt een forse inflatie het kostenplaatje omhoog.
Omzet schiet omhoog
De omzet van Tyson steeg over het tweede kwartaal van 2021 met liefst 25% ten opzichte van de tweede kwartaal van 2020. In totaal verkocht het bedrijf voor bijna $12,5 miljard aan producten. Analisten gingen vooraf uit van een omzet van ongeveer $11,5 miljard. Het bedrijf wist de verwachtingen dus ruimschoots te overtreffen. De nettowinst kwam daarbij uit op ongeveer $750 miljoen, zo'n 42% meer dan vorig jaar. Vooral de rundvleesdivisie was verantwoordelijk voor de sterke winstgroei.
Het bedrijf wist de prijzen voor verkocht varkensvlees bijna 40% te verhogen. De operationele marge daalde in dit segment echter met 37% als gevolg van een krap aanbod slachtdieren. De prijzen voor rund- en pluimveevlees stegen respectievelijk 11,6% en 15,6%.
Verwachtingen verhoogd
De verwachte omzet voor het hele jaar werd ook met $1 a $2 miljard verhoogd tot $46 a $47 miljard. Toch zegt het bedrijf de gestegen productiekosten niet compleet en snel genoeg te kunnen vertalen in haar verkoopprijzen. Vooral hoge voerprijzen beïnvloeden de marges sterk, aldus het bedrijf. Verder is het vinden van personeel lastig, wat de organisatie voor grote uitdagingen stelt.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.