Waar de varkenssector in Nederland al enkele jaren een krimp vertoont, weet Klasse Ki de omzet uit te breiden. Dit wordt vooral mogelijk gemaakt door de mogelijkheid over de hele wereld snel te kunnen exporteren. "Wij leveren het sperma net zo snel bij een Thai als bij een Nederlander", aldus Stefan Derks, directeur van Klasse Ki en regio manager van DanBred.
Klasse Ki hield recent een event voor afnemers en aan de varkenssector gelieerde partijen. De dag werd georganiseerd ter ere van de nieuwe berenstal welke vorig jaar in gebruik werd genomen. Aanwezigen werden bijgepraat over de genetische vooruitgang bij het Deense DanBred.
Het nieuwe sperma-winstation van Klasse Ki moet verdere (internationale) groei van het bedrijf mogelijk maken. Vorig jaar maakte Boerenbusiness al een uitgebreide reportage over de nieuwe stal.
Naast kwantiteit ook focus op kwaliteit
De geproduceerde Duroc genetica staat voor een hoge groei bij de vleesvarkens, en hoge reproductiecijfers bij de zeugen. Derks: " Tweederde van onze varkens is bestemd voor het buitenland, we moeten als sector dus blijven investeren in het verlagen van de kostprijs. Als we dat niet doen is er voor tweederde van de bedrijven op termijn geen toekomst. DanBred genetica kan de varkenshouder hierin bijstaan". Fokdoelen zijn er op gericht om de groei verder te verhogen, maar zeker ook de voederconversie verder te verlagen. Daarmee wordt dus ook gedacht aan vooruitgang voor de vleesvarkenshouder.
Naast goede technische resultaten is voor de afzet, zeker in bepaalde exportmarkten, de kwaliteit van het vlees erg belangrijk. De Duroc blinkt daarin uit, aldus Derks: "Mooi gemarmerd vlees met de juiste kleur."
De aanwezigen bij de bijeenkomst van Klasse Ki kregen ook een interessant inkijkje in de ontwikkelingen op de Spaanse markt. Daarover morgen meer.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.