Het Duitse vleesconcern Tönnies heeft zich vorig jaar aardig door de coronacrisis heen geslagen. Beperkte capaciteit door de coronacrisis heeft de resultaten op de locatie in Rheda-Wiedenbrück negatief beïnvloed. De overige bedrijven hebben stabiele resultaten behaald.
Na een sterke eerste helft van 2020 is de balans voor de tweede helft van het jaar zoals verwacht zwakker. De coronagerelateerde sluiting in Rheda-Wiedenbrück speelde hierbij een rol. Over heel 2020 boekte de Tönnies groep een jaaromzet van circa €7,05 miljard. Dit is een lichte afname van 3% in vergelijking met het voorgaande jaar. De stagnatie is bedrijfsspecifiek vooral te wijten aan de 4 weken durende stillegging van de fabriek op de Rheda-locatie.
Varkensprijs
Naast de bedrijfsspecifieke omstandigheden speelde ook de veranderende varkensmarkt een grote rol in de lagere jaaromzet. De wereldwijde lockdowns hebben de afzet van varkensvlees negatief beïnvloed. Ook de uitbraak van Afrikaanse varkenspest (AVP) in Duitsland heeft een extra duit in het zakje gedaan. Hierdoor werd Duitsland beperkt in de internationale export. Deze omstandigheden waren weer van negatieve invloed op de varkensprijs. Die prijs lag volgens het jaargemiddelde in 2020 zo'n 9,3% onder het niveau van 2019. De prijs per kilo geslacht gewicht bewoog vorig jaar tussen de €2,02 en €1,19.
Verdere groeimogelijkheden biologische markt
Tönnies is al marktleider op de biologische markt, maar ziet verdere groeimogelijkheden in dit segment. Vooral op internationale locaties werd er vorig jaar een groei gerealiseerd. In Denemarken, Spanje, Groot-Brittannië en Polen werden vorig jaar 4,5 miljoen varkens geslacht. Een groei van maar liefst 17%. In Duitsland werden er 16,3 miljoen varkens verwerkt, wat een afname is van 2%. Dit wordt toegeschreven aan de 4 sluiting van 4 weken van de locatie in Rheda-Wiedenbrück.
Productie vleesvervangers wordt uitgebreid
Ook in de markt voor vleesvervangers zette het bedrijf verdere stappen. "Vorig jaar hebben we onze eigen fabriek voor vegetarische en veganistische producten gebouwd op ons hoofdkantoor in Böklund. We breiden deze capaciteit nu verder uit en verdubbelen het productiegebied, aangezien de vraag van de consument en het vertrouwen in de producten duurzaam groeit", meldt Maximilian Tönnies, zoon van eigenaar Clemens Tönnies
Hij benadrukt dat ze de productie van vegetarische en veganistische voedingsmiddelen niet zien als concurrentie van hun vleesproducten, maar als een onafhankelijk marktsegment en een uitstekende aanvulling op het brede productassortiment.
Positieve terugblik
Het bedrijf kijkt ondanks de tegenslagen door de coronacrisis wel positief terug op het jaar als geheel en is tevreden met de resultaten van de hele Tönnies groep. "De coronacrisis in 2020 was de grootste uitdaging in de geschiedenis van het bedrijf. Ons bedrijf bestaat uit 29 productievestigingen over de hele wereld, waarvan 28 een solide jaar achter de rug hebben", aldus Clemens Tönnies.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.