"De campagne van de Nederlandse varkenssector om kinderen te informeren over varkensvlees en de productie daarvan gebruikt misleidende en onjuiste informatie", zo concludeerde het Beroepscollege Reclamecode in het hoger beroep tussen de Producenten Organisatie Varkenshouderij en Stichting Varkens in Nood. Daarmee volgt het de uitspraak die de Reclame Code Commissie afgelopen december al deed. De POV laat weten het lesboekje aan te passen.
Varkens in Nood diende vorig jaar een klacht in bij de Reclame Code Commissie over 'The Pig Story', een campagne van de Nederlandse varkenssector. In het kader van die campagne stuurde de Producenten Organisatie Varkenshouderij lesmateriaal naar basisscholen. "Dit boekje schetst een uiterst positief beeld van de sector en verzwijgt de negatieve kanten van de intensieve varkenshouderij", aldus Varkens in Nood in de klacht, aangevuld met 32 bijlages.
Hoger beroep
Hoewel de Reclame Code Commissie het daar deels mee eens was en oordeelde dat de campagne in strijd is met de Kinder- en Jeugdreclamecode en de Milieu Reclame Code, geeft het Varkens in Nood op veel thema's ook ongelijk. De Producenten Organisatie Varkenshouderij besloot tegen de uitspraak in beroep te gaan, maar tevergeefs. "De uiting verbetert het imago van de varkenshouderij onder kinderen en prijst daarmee indirect varkensvleesproducten aan. Het lesmateriaal is dus op kinderen gerichte reclame én bevat bovendien misleidende informatie", schrijft het Beroepscollege Reclamecode.
Een van de onjuistheden is volgens het College van Beroep de stelling dat er 'veel gezelligheid en speelgoed' te vinden is bij de varkens. Ook de opmerking dat 'jonge biggen meestal overlijden doordat de zeug erop gaat liggen' wordt beoordeeld als misleidend.
Aanpassingen doorvoeren
De Producenten Organisatie Varkenshouderij laat weten het lesboekje in overeenstemming wordt gebracht met de Reclamecode. De advocaat van de POV buigt zich daarbij over de formulering. "Concreet gaat het om de wijziging van 1 tot enkele woorden, in een totaal van 5 zinnen." De POV meldt dat het gaat om de volgende 5 zinnen:
"Verder was de kritiek dat de afzender duidelijker vermeld moet worden. Dat komt nu op iedere pagina in de footer te staan", laat de Producenten Organisatie Varkenshouderij weten.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.