Britse varkenshouders hebben hun ecologische voetafdruk in de afgelopen 20 jaar sterk verbeterd, zo blijkt uit het nieuwste rapport van het Institute of Global Food Security van Oxford University. Hiermee zet de varkenshouderij van het Verenigd Koninkrijk een grote stap richting het doel om tegen 2050 een koolstofneutrale landbouwsector te hebben.
Uit onderzoek blijkt dat de koolstofvoetafruk van Britse varkenshouders over de afgelopen 20 jaar met bijna 40% is afgenomen. Het verlagen van de ecologische voetafdruk in de varkenshouderij is een van de manieren waarop de Britse overheid in 2050 een koolstofneutrale landbouwsector wil bewerkstelligen. De varkenshouderij in het Verenigde Koninkrijk kwam in 2013 uit op een uitstoot van ongeveer 668 miljoen ton CO2, ongeveer 10% van de totale uitstoot vanuit de Britse veehouderij. Inmiddels is dat dus gedaald naar zo'n 400 miljoen ton.
Rantsoen van invloed
De onderzoekers schrijven dat het rantsoen bepalend is voor de milieu-afdruk. Het gaat om een percentage tussen de 75% en 80%. Met de import van soja uit Zuid-Amerika en de ontbossing die daar plaatsvindt, blijft dat percentage relatief hoog. "Maar, nu steeds meer varkenshouders in het Verenigd Koninkrijk ervoor kiezen om eigen gewassen (zoals koolzaad en zonnebloemen) te gebruiken in het rantsoen, neemt deze ecologische afdruk wel af", staat in het onderzoek.
Het onderzoek stelt daarnaast ook dat dergelijke gewassen, waaronder raapzaad, in het rantsoen een positieve bijdrage geleverd hebben in het verlagen van het fosforgehalte in de afvoer van varkensmest. Het gaat om een min van meer dan 20%.
Andere factoren die bij hebben gedragen aan de verminderde milieu-voetafdruk waren onder andere veranderingen in de prestaties als gevolg van het fokken met slankere en snelgroeiende varkens, een toename van het aantal geboren biggen per zeug per worp en een vermindering van de totale mortaliteit.
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.