Hendrix Genetics heeft een meerjarige overeenkomst gesloten met Cherkizovo Group, de grootste vleesproducent van Rusland. Het Russisch vleesconcern gaat in zijn fokprogramma voor de varkensproductie de Hypor-fokdieren van Hendrix inzetten.
Dit heeft het Nederlandse fokkerijconcern donderdag (18 februari) bekendgemaakt. In een verklaring melden de bedrijven dat de samenwerking beoogt de Russische markt van hoogwaardige eiwitten te voorzien, de voedselveiligheid te verbeteren en de waarde voor de varkenshouder te verhogen.
Snel kunnen leveren
Volgens Hendrix speelt de lokale beschikbaarheid van grote aantallen gelten op de behoefte in om snel dieren te kunnen leveren aan de nieuw gebouwde bedrijven die te maken hebben met een gezondheidsprobleem in de populatie. Daarin gaat Hendrix haar eigen programma BioHypor invoeren. Dit is een zeugenvervangingssysteem, dat volgens het bedrijf tot doel heeft de winstgevendheid van de keten te vergroten door versnelde verspreiding van topgenen, het delen van gedetailleerde gegevens, betere biosecurity en uitgebreide technische en genetische ondersteuning.
Cherkizovo Group heeft 25.000 gelten gekocht, laat Brad Heron, Director of Operations, weten in de verklaring. Hij beschouwt de keuze voor Hypor als een 'verbintenis aan de Russische markt'. Volgens hem voldoet de Hypor Libra-zeug aan de verwachtingen van Cherkizovo, doordat ze in staat is op dag 20 een 6,2 kilo gespeende big te produceren, die zonder extra suppelementen en met lage kosten het slachtgewicht van 135 kilo kan bereiken.
In de top 3
Cherkizovo Group staat naar eigen zeggen in de top 3 op de Russische markten voor pluimveevlees, varkensvlees en bewerkte vleesproducten. Het Russische concern heeft 9 verwerkingslocaties voor pluimveevlees en 16 voor varkensvlees, 9 locaties voor vleesbewerking, 9 voerfabrieken en 300.000 hectare landbouwgrond. Het bedrijf draaide over 2020 een omzet van 128,8 miljard roebel (circa €1,45 miljard).
© DCA Market Intelligence. Op deze marktinformatie berust auteursrecht. Het is niet toegestaan de inhoud te vermenigvuldigen, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, in welke vorm dan ook, zonder de uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van DCA Market Intelligence.